בס"ד ח' תשרי התשע"ה
02/10/2014

פרשת אחרי מות

שבת הגדול

 

שבת זו מכונה שבת הגדול בין השאר בגלל הפסוק מספר מלאכי המסיים את ההפטרה:

 

הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא:

 

בארץ ישראל אנו מוצאים שני מקומות הזוכים לתוספת בשמם: הגדול.

בדרום הארץ מצוי המכתש הגדול. מכתש זה מספק לנו הזדמנות לסיור בו נמצא אבני חול צבעוניות, מאובנים רבים ובהם מאובנים של חבצלות ים. סמוך למכתש הגדול שוכנת ירוחם אשר נוסדה בשנת תשי"א (1951). המקום יושב בתחילה על ידי תושבים שעלו לארץ מרומניה. שנים רבות סבלה ירוחם מאבטלה גבוהה ורבים ביקשו לעזוב את המקום ולעבור למקומות יישוב טובים יותר. כיום מתפתח המקום, מוסדות חינוך מוקמים ויש תקווה לעתיד טוב יותר.

 

הגבול המערבי של ארץ ישראל הוא הים התיכון. בימי קדם קראו לים זה הים הגדול.

 

כך נאמר בספר יהושע:

 

מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרָת

כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים וְעַד הַיָּם הַגָּדוֹל מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ יִהְיֶה גְּבוּלְכֶם:

 

כל העומד לחופי הים התיכון הוא הים הגדול יכול לקיים מצווה כפי שמלמדים אותנו חכמינו:

 

רבי יהודה אומר:

הרואה את הים הגדול אומר

ברוך שעשה את הים הגדול

 

על פי המסורת שבידינו שבת זו המכונה שבת הגדול שחלה בשנה שיצאו ממצרים בי' בניסן.

 

עברו ארבעים שנה של נדודים במדבר והכניסה לארץ ישראל התרחשה אף היא בי' בניסן כפי שמסופר לנו בספר יהושע:

 

                                           וְהָעָם עָלוּ מִן הַיַּרְדֵּן

 בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן

 וַיַּחֲנוּ בַּגִּלְגָּל מִזְרַח יְרִיחוֹ:

 

ואכן אנו נמצאים בשבת חשובה זו אשר תוביל אותנו להיכרות עם מספר יישובים באיזור אליו הגיעו בני ישראל לראשונה.

בני ישראל חוצים את הירדן סמוך לעיר יריחו. יריחו זכתה לכינוי "העיר הקדומה בעולם" וזאת על סמך הממצאים שארכיאולוגים מצאו במקום. יריחו היא גם  העיר השוכנת במקום הנמוך ביותר בעולם בסמוך לים המלח שהוא המקום הנמוך ביותר בעולם. העיר יריחו היתה העיר המבוצרת הראשונה אותה כבשו בני ישראל בעזרתו של ה'.

צפונה ליריחו נמצא את היישוב גִּלְגָּל הסמוך למקום שבו מזוהה גלגל העתיקה.     ;

בספר יהושע יש גם הסבר לשם היישוב גלגל יהושע מל את כל בני ישראל שלא נימולו בכל תקופת הנדודים במדבר וכך מסופר:

 

וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ

הַיּוֹם גַּלּוֹתִי אֶת חֶרְפַּת מִצְרַיִם מֵעֲלֵיכֶם

וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא גִּלְגָּל עַד הַיּוֹם הַזֶּה:

 

ואכן עד היום הזה קיים הקיבוץ גלגל.

 

בגלגל קיימו בני ישראל את חג הפסח הראשון בארץ ישראל

 

וַיַּחֲנוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּגִּלְגָּל

וַיַּעֲשׂוּ אֶת הַפֶּסַח בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב

בְּעַרְבוֹת יְרִיחוֹ:

 

 

פסח וארץ ישראל

 

     קריאת ההגדה של פסח בליל הסדר מובילה אותנו לכמה מקומות ברחבי הארץ. אחד הסיפורים    המופיעים בהגדה מתרחש בבני ברק.

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר וְרַבִּי יְהוֹשֻעַ וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה וְרַבְּי עֲקִיבָא וְרַבִּי טַרְפוֹן שֶהָיוּ מְסֻבִּין בִּבְנֵי בְרַק, וְהָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה עַד שֶׁבָּאוּ תַלְמִידֵיהֶם וְאָמְרוּ לָהֶם: רַבּוֹתֵינוּ, הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית

בין רמת גן ופתח תקווה שוכנת העיר בני ברק. יש המזהים את מיקומה המדוייק של העיר דרומה ממקומה היום, במקום בולט אשר עד לפני זמן לא רב היה זה מקום שכל הפסולת של גוש דן התרכזה בו זה הוא אתר חיריה אשר כיום ניתן לסייר בו ולהתרשם מתוכניות להקמת פארק יפה שממנו ניתן יהיה להשקיף על פני כל האיזור. סמוך לגיבעה זו נמצאת צומת דרכים חשובה הנקראת צומת מסובים וזאת על שם ההסבה שהיו החכמים מסובים באותו לילה.

בני ברק החלה כיישוב חקלאי בשנת תרפ"ד (1924). מאחר שלא היו מספיק אדמות לכל התושבים החלו רבים מהם לעסוק במיסחר. במשך השנים עברו לגור בבני ברק רבנים חשובים ובעקבותיהם יהודים חרדים אשר חיפשו לגור בעיר בה יוכלו לשמור על השבת והכשרות בדרך שנראית להם. כיום העיר בני ברק מאוכלסת ברובה הגדול ביהודים דתיים ורק מעט מאד יהודים שאינם דתיים מתגוררים בעיר. בבני ברק פועלות עשרות רבות של ישיבות ותלמודי תורה המיועדים לצעירים שיושבים ולומדים כל היום תורה.

מאחר שחג הפסח נקרא גם חג החירות נזכיר את המושב בית חירות השוכן צפונית לנתניה מקימיו הגיעו לארץ מאמריקה.

 בהגדה של פסח אנו קוראים על ארבעה בנים:

כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה. אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָׁע, וְאֶחָד תָּם, וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל.

 מספר יישובים בארץ קיבלו את הקדומת או הסיומת בנים כמו ניר בנים וכדומה.

 היישוב בני דרור (דרור=חירות) הנמצא דרומית מזרחית לנתניה. מקימי המקום היו חיילים משוחררים אשר שירתו בצבא האנגלי בזמן מלחמת העולם השניה. בשם שנתנו ליישוב שהקימו רצו להנציח את פועלם למען שיחרור יהודים שנרדפו ע"י הנאצים ברחבי אירופה. 

             תפילת הטל אותה נאמר בחג הפסח מובילה אותנו לסייר בכמה מקומות ברחבי הארץ

את סיורנו נתחיל בצפון באתר נופש ובילוי המוכר וחביב על רבים מאתנו. זוהי חורשת טל הנמצאת מזרחית לקרית שמונה.

בשטח האתר זורמים פלגי מים, המסתעפים מנחל דן ויש בו מדשאות רחבות ידיים, בריכת שחייה ומתקני נופש פעיל לסוגיו. העצים המקוריים בחורשה הם ברובם עצי אלון התבור, שנשמרו ללא פגע מאות שנים הודות לקדושתם, כיון שאמונה עממית חוזה עונש כבד לכל מי שיפגע בעץ קדוש. החורשה הנה שריד ליער גדול שהשתרע בעבר על שטח גדול בארץ ישראל ממערב לנהר הירדן, בין הר החרמון לירקון דרך מישור החוף. באזור הגן הלאומי יש גם עצים אחרים, לא כולם מעצי הארץ, וכן צמחיית נוי אחרת.

בגליל המערבי נמצא את היישוב הקהילתי טל-אל שהוקם לפני כשלושים שנה בידי עולים מרוסיה. מקור השם בברכת משה לשבט אשר בספר דברים ל"ג כ"ח:

וַיִּשְׁכֹּן יִשְׂרָאֵל בֶּטַח בָּדָד עֵין יַעֲקֹב, אֶל-אֶרֶץ דָּגָן וְתִירוֹשׁ; אַף-שָׁמָיו, יַעַרְפוּ טָל.

בצפון מערב השומרון נמצא את טל מנשה  שכונה בתוך היישוב חיננית בסמוך ליישובים קציר-חריש ושקד. באופן רשמי טל מנשה מוגדרת על ידי מדינת ישראל כשכונה של חיננית, אך למעשה היא מתפקדת כיישוב קהילתי דתיעצמאי השייך למועצה אזורית שומרון. השם טל מנשה הוא על שום מיקומו בנחלת שבט מנשה.

מכאן נדרים למושב טל שחר הנמצא בגבול הרי יהודה והשפילה.

היישוב הוקם בשנת 1948 על ידי עולים שברובם הגיעו מטורקיה והשאר מכורדיסטןפרס,טל שחר הוקם בשל מיקומו על הציר העולה לירושלים.  תחילה נקרא "טל-בוקר" על שם הנרי מורגנטאו (הבן) (מורגנטאו בגרמנית: טל שחר) שהיה מזכיר האוצר של ארצות הברית והיה אחראי למגבית היהודית לטובת מדינת ישראל בזמן מלחמת העצמאות.

לא רחוק מטל שחר נוכל לבקר את תושבי היישוב גני טל אשר משקמים את חייהם ובונים את ביתם החדש סמוך לקיבוץ חפץ חיים.

נפנה לכיוון מערב בהגיענו למחלף גן רווה נוכל לפנות ולבקר במועצה האיזורית גן רווה אשר קיבלה את שמה מפיוט אותו אנו אומרים בתפילת הטל:

טַל

וָשׂוֹבַע מַלֵּא אֲסָמֵינוּ             הֲכָעֵת תְּחַדֵּשׁ יָמֵינוּ

דוֹד כְּעֶרְכְּךָ הַעֲמֵד שְׁמֵנוּ       גַּן רָוֶה שִׂימֵנוּ

בְּטַל

 

 

נדרים לעבר קיבוץ טללים השוכן בנגב ואשר בשמו בא לידי ביטוי  תופעה זו של טללים מרובים הנמצאים בנגב כיום יש נסיונות לקלוט מי טללים אלה ולהשתמש בהם להפרחת הנגב. ונסיים בחווה החקלאית טל אור הנמצאת בנגב הצפוני ומקור שמה מהפסוק בספר ישעיהו (כ"ו 19) "כי טל אורות טלך.

 

ברצוני לברך את קוראי המדור בברכת פסח כשר ושמח. תקוותי שהמטיילים ברחבי הארץ בימי חול המועד יזכו לסיורים נעימים וחוויתיים ברחבי ארצנו.

חג שמח

עמוס ספראי ראש מכללת אמונה בירושלים

 

 

shlezinger tfila eliner hendat_yamim  bnei_akiva tora_mizion  darga