בס"ד ב' אב התשע"ז
25/07/2017

פרשת בשלח

"אָז יָשִׁיר-משֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר אָשִׁירָה לַּה' כִּי-גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם" (שמות ט"ו, א)
 
לאחר ההצלה הגדולה והנס של בקיעת הים שרים ומשה ובני-ישראל את מה שאנו מכנים "שירת הים". את סיורנו בארץ נקדיש השבוע ליישובים אשר בשמם מופיעה המלה ים.
                        
בגוש קטיף נבנהה יישוב אשר שכן על שפת הים במקום יפה ורגוע שנקרא שירת הים. הישוב הוקם בט"ו בשבט תשס"א (2001) בשבוע בו קראו את פרשתנו בה קוראים את שירת הים ומכאן שמו. כל מי שזכה לבקר במקום זה זכה בראש ובראשונה להכנסת אורחים, ויכול היה להתרשם מאנשי המקום, הים הרגוע והיצירה שיצרו. מי שעמד וראה את היישוב בימיו הטובים לא יכול היה שלא לפצוח בשירה, שאכן היתה זו שירת הים. לאחר שנאלצו לעזוב את ביתם החליטו חברי היישוב לשמור על קהילתם ולבנות את ביתם החדש בבקעת הירדן.
שני יישובים נוספים בגוש קטיף נשאו את השם ים: רפיח ים וכפר ים.
 
בין עכו לחיפה שוכנת העיר קרית ים כחלק מערי הקריות שסביב חיפה. העיר נבנתה כשכונה, ולאחר שקלטה עולים חדשים שאהבו את המקום – הפכה השכונה לעיר.
 
סמוך למושבה עתלית נמצא הקיבוץ נווה ים. הקיבוץ הוקם בתרצ"ט (1939) על ידי אנשי תנועת הנוער 'גורדוניה מעפילים'.
 
סמוך להרצליה שוכן הקיבוץ גליל ים. הקיבוץ נוסד בתרצ"ג (1933) ועלה לקרקע בתש"ג (סוף 1942). אדמות הקיבוץ נרכשו על ידי אנשי הקרן הקיימת לישראל מתושבי הכפר הערבי הסמוך אג'ליל המשמר בשמו ישוב עברי מתקופת המקרא. כיום נראה הקיבוץ כשכונה בתוך הרצליה, שבתיה מקיפים אותו מכל עבריו.
 
נסיים את סיורנו בעקבות המילה ים בעיר בת ים, השוכנת דרומית לתל-אביב. בת ים הוקמה כשכונה שנקראה בתחילה בית וגן כשם התנועה אליה השתייכו מקימיה. תושבי השכונה נפגעו במאורעות הדמים אשר קדמו להקמת המדינה. בשנים האחרונות העיר גדלה, ונוספו לה תושבים רבים שהגיעו אליה מכל קצוות תבל. העיר בת ים ידועה כיום כמקום בו משקיעים רבות בטיפוח העיר ובחינוך מעולה לילדים.
 
 
פרשה דומה של התמודדות מול אויב גדול וחזק, מפלתו במים ושירה הבאה בעקבותיו הוא סיפור המלחמה מול סיסרא שר צבא חצור, ועל כן קבעו חז"ל כי יפטירו פרק זה בשבת שירה.
 המלחמה התרחשה באזור התבור ועמק יזרעאל ורבים משמות יישובי האזור נלקחו מסיפור זה:
 
"וַיִּמְכְּרֵם יְקֹוָק בְּיַד יָבִין מֶלֶךְ כְּנַעַן אֲשֶׁר מָלַךְ בְּחָצוֹר וְשַׂר צְבָאוֹ סִיסְרָא וְהוּא יוֹשֵׁב בַּחֲרֹשֶׁת הַגּוֹיִם" (שופטים ד', ב)
האויב מולו נלחמו הוא סיסרא שר צבא יבין מלך חצור. שרידי העיר חצור מרשימים מאד ומומלץ לבקר במפעל המים העתיק והמרשים של המקום. ליד התל שוכן הקיבוץ איילת השחר בו נמצא שרידים ארכיאולוגיים שנמצאו ברחבי התל.
 
"וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת הִיא שֹׁפְטָה אֶת יִשְׂרָאֵל בָּעֵת הַהִיא" (שם, ד)
דבורה עצמה, גיבורת הסיפור שלנו, תרמה את שמו של המושב דבורה הנמצא סמוך לעפולה בירת עמק יזרעאל, וכן את הר דבורה המשקיף לעבר עמק יזרעאל מקום הקרב בין דבורה לסיסרא.
מזרחית לעיר נצרת אנו מוצאים גם את המושב שדמות דבורה נמצא בקרבת מקום אלא שמדובר בדבורה אחרת – דורותי דבורה אשת הברון יעקב רוטשילד. במושב ניתן לבקר במרכז דבורת התבור וללמוד על תהליך רדיית הדבש וייצורו.
הר תבור הנזכר בהפטרה בולט מכל מקום ברחבי עמק יזרעאל בשל צורתו המיוחדת. המושבה כפר תבור נוסדה בשנת תרס"א (1901) והיתה המקום השני בארץ בו הופקדה השמירה בידי שומרים עבריים שלארגונם הם קראו בר גיורא, שם של אחד ממנהיגי המרד הגדול נגד הרומאים בשנים שקדמו לחורבן בית שני. סיור במושבה יוסיף לנו רבות על תחילת היישוב היהודי בגליל.
 
היישוב לפידות השוכן במערב הגליל העליון הוקם בתשל"ח (1978) על ידי בני מושבים מהאזור.
 
"וַתִּשְׁלַח וַתִּקְרָא לְבָרָק בֶּן אֲבִינֹעַם מִקֶּדֶשׁ נַפְתָּלִי" (שם, ו)
דרומית לעפולה נמצא את המושב ברק שסייע לדבורה במלחמתה. את קדש נפתלי מזהים חוקרים במזרח הגליל העליון מקום בו נמצא תל גדול ומרשים. על פי המסורת בתל זה נקברה דבורה.
 
"וּמָשַׁכְתִּי אֵלֶיךָ אֶל נַחַל קִישׁוֹן" (שם, ז)
נחל קישון מהגדולים שבנחלי ארץ ישראל (אורכו כ-58 ק"מ) זורם בעמק יזרעאל. עד ימינו-בימי החורף עת יורד גשם רב יכול הנחל לעלות על גדותיו ולהציף אזורים רבים (דבר אשר קרה כפי הנראה במלחמת דבורה בסיסרא).
 
"וְסִיסְרָא נָס בְּרַגְלָיו אֶל אֹהֶל יָעֵל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי" (שם, יז)
 יעל הינה הגיבורה השניה של סיפורנו והיא זו שמכה את סיסרא.
דרומית לעפולה נמצא את היישוב הכפרי יעל כשסמוך לו המרכז הכפרי חבר.
 
גם בשירת דבורה לרגל הניצחון נמצא יישובים באיזור המלחמה –
"חָדְלוּ פְרָזוֹן בְּיִשְׂרָאֵל חָדֵלּוּ" (שם, ה', ז)
המושב פרזון נמצא בעמק יזרעאל סמוך לעפולה. המושב הוקם בתשי"ג (1953) על ידי עולים מכורדיסטן.
 
"אָז יְרַד שָׂרִיד לְאַדִּירִים" (שם, יג)
הקיבוץ שריד שנמצא אף הוא בעמק יזרעאל הוקם בתרפ"ו (1926) על ידי עולים מפולין, צ'כיה ורוסיה. במקום התגורר המשורר נתן יונתן ז"ל ובנו ליאור שנפל במלחמת יום הכיפורים, שניהם קבורים בבית הקברות של הקיבוץ.
סמוך לו המושב אדירים שהוקם בחורף תשי"ו (1956) על ידי עולים ממרוקו, כחלק מפרוייקט ישוב חבל התענך.
 
"בָּאוּ מְלָכִים נִלְחָמוּ אָז נִלְחֲמוּ מַלְכֵי כְנַעַן בְּתַעְנַךְ עַל מֵי מְגִדּוֹ" (שם, יט)
איזור שלם בעמק יזרעאל קיבל את השם חבל התענך,איזורבו רביםהיישובים החקלאיים.
 
הקיבוץ מגידו שוכן אף הוא בעמק יזרעאל כשלידו תל מגידו אחד האתרים העתיקים המרשימים ביותר בישראל. ממצאי החפירות ותעודות מצריות קדומות הראו שההתיישבות במגידו החלה עוד באלף הרביעי לפנה"ס (התקופה הכלכוליתית). נתגלו אף שרידים לחומה שהקיפה את העיר בתקופה מאוחרת יותר, וכן ממצאים לכך שהעיר היוותה מרכז שלטוני מצרי חשוב בארץ ישראל באלף השני לפנה"ס.
במחצית האלף השני לפנה"ס, בימיו של המלך פרעה תחותמס השלישי מתוארת מגידו כעיר מרכזית שהשתתפה במרד של הכנענים נגד המלוכה המצרית, שלאחר שבעה חודשים של מצור, נכנעה העיר ונפלה לידי המצרים.
בתנ"ך מוזכרת מגידו 18 פעמים. לפי המסורת העיר נכבשה על ידי דוד, ושלמה בנו ביסס אותה כאחת הערים החשובות בצפון הארץ. בימי אחאב הפכה העיר למרכז צבאי שהוחזקו בה רכבי מלחמה וסוסים רבים.
העיר מוזכרת אף בברית החדשה בשם הר מגידון,כחלק מנבואת אחרית הימים עליו אמורה להתרחש מלחמת גוג ומגוג בה ינצח הטוב את הרע. נבואה זו מקורה ככל הנראה בחיבור השם מגידון לארמגדון שמשמעו יום הדין. מכאן הגיע החיבור העמוק וההתעניינות של הנוצרים בתל, ועד היום פוקדים את המקום צליינים נוצרים.
רשות הגנים הלאומיים הפכה את האתר לגן לאומי, וניתן כיום לסייר במקום ולהתרשם מאורוות מימי אחאב, חתך גדול באדמה המראה את השכבות השונות של ההתיישבות במקום, מפעל מים מרשים, כמו כן מהווה התל נקודת תצפית יפה על הרי הסביבה.
בשנת תשס"ה (2005), הוכר האתר כאתר מורשת עולמי על ידי אונסק"ו.
"תִּדְרְכִי נַפְשִׁי עֹז" (שם, כא)
בקשתה של יעל לעוז וגבורה מוצאת את ביטויה במושב מידרך עוז, השוכן אף הוא בעמק יזרעאל.
 
כתב: עמוס ספראי ראש מכללת אמונה בירושלים

eliner   hendat_yamim   bnei_akiva tora_mizion  Hadracha.org