חיפוש
ידיעונים

תקנות הבחירות לקונגרס הציוני

תקנה 1

ועדת הבחירות המרכזית

א. ועדת הבחירות המרכזית תוקם לא יאוחר מתשעה חודשים לפני הקונגרס. בראש ועדת הבחירות המרכזית יכהן שופט או שופט בדימוס בישראל אשר יתמנה ע"י נשיא בית הדין הציוני העליון. כל יתר חברי הוועדה אף הם יתמנו על-ידי נשיא בית הדין הציוני העליון.


ב. סיעות אשר השתתפו בקונגרס הציוני הקודם ישתתפו בוועדה כמשקיפים ויוזמנו לכל ישיבות הוועדה.


ג. נוסף על העניינים שנמסרו לסמכותה בתקנות אלה תדון ותחליט ועדת הבחירות המרכזית אם באזור בחירות מסויים נתגלו מחדלים בהכנות לבחירות, או אם נתקלו בו בקשיים או נוצר מצב שהוא בבחינת מבוי סתום.


ד. כל הארגונים והרשימות באזור הבחירות שהיו מיוצגים בקונגרס הקודם או השואפים להיות מיוצגים בקונגרס הבא, רשאים לערער על החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפני בית הדין הציוני העליון, תוך שבועיים מיום קבלת ההחלטה.


תקנה 1א'

הקמת ועדת-הבחירות האזורית


לאזורים שבהם קיימת פדרציה ציונית (להלן:פדרציה):


(א) הוועד הארצי המנהל של הפדרציה (להלן: הוועד המנהל) יכול לשמש כוועדת-בחירות איזורית (להלן:וב"א) בהתאם לסעיף 20, פיסקא 2 של החוקה, בתנאי שכל הגופים והקבוצות הציונים הפעילים באיזור הנדון מיוצגים בוועד המנהל.


(ב) לא קיבל הוועד המנהל את התפקיד של וב"א, בהתאם לאמור בפיסקא הקודמת, יקים הוועד המנהל לא יאוחר משנים-עשר חודשים לפני פתיחת הקונגרס וב"א, שבה יהיו מיוצגים כל הגופים והקבוצות הציוניים הפעילים באיזור הנדון בזמן הקמתה. הוועד המנהל יקבע את המספר הכללי של חברי וב"א.


באיזורים שאין קיימת בהם פדרציה:


(ג) הוועדים המנהלים של הארגונים הציוניים הארציים והבין-ארציים יקימו לא יאוחר משנים-עשר חודשים לפני פתיחת הקונגרס וב"א, שבה יהיו מיוצגים כל הגופים והקבוצות הציונייים הפעילים באיזור הנדון בזמן הקמתה. הוועדים המנהלים יקבעו את המספר הכללי של חברי וב"א.

סעיף קטן זה בוטל על ידי החלטת הוועד הפועל הציוני, אוקטובר 2018, בכפוף להוראת שעה לגבי הקונגרס הל"ח בלבד


(ד) בארצות בהן ישנם יותר מ- 500,000 בעלי זכות הצבעה, תוקם ועדת בחירות אזורית לא יאוחר משנה וחצי לפני הקונגרס.

תקנה 2

ההרכב של וב"א


(אם וב"א אינה זהה עם הוועד הארצי המנהל של הפדרציה)


(א) באיזורים שהיו מיוצגים בקונגרס הקודם על-ידי שני צירים או יותר, ואשר בהם אין הוועד המנהל ממלא את תפקידי וב"א, תורכב וב"א בהתאם להרכב נציגות האיזור הנדון בקונגרס הקודם, בכפוף לתיקונים לפי המימצאים ו/או התיקונים של בית הדין הציוני העליון.


אולם כל גוף וקבוצה ציוניים שהגישו כדין רשימת מועמדים, או הציעו מועמדים באורח אישי, זכאים לנציג אחד בדעה מייעצת בווב"א, אף-על-פי שלא היו מיוצגים בקונגרס הקודם; לוויצ"ו יש זכות לשגר לווב"א נציגה אחת בדעה מייעצת.


(ב) באיזורים שהיו מיוצגים בקונגרס הקודם על-ידי ציר אחד, הוועד המנהל ימלא את תפקידיה של וב"א. אולם כל גוף וקבוצה ציוניים שהגישו כדין רשימת מועמדים, או הציעו מועמדים באורח אישי, זכאים לנציג אחד בדעה מייעצת בווב"א, אף-על-פי שלא היו מיוצגים בקונגרס הקודם; לוויצ"ו יש זכות לשגר לווב"א נציגה אחת בדעה מייעצת.


(ג) על אף האמור בשתי הפיסקאות הקודמות, לא תהיה לגוף או לקבוצה בווב"א יותר ממחצית כל חבריה.

-------------------

[1] הוראת שעה לקונגרס הציוני הל"ח:

החליטה הוועדה לקביעת מספר הצירים לקונגרס (פרט לישראל ולארה"ב) להעניק ציר גם למדינה (אזור בחירות) שאין בה פדרציה ציונית החברה בהסתדרות הציונית העולמית, יחולו הוראות תקנות הבחירות לקונגרס הציוני, תק' 1א' (ג) ותק' 5 (ב), על אף ביטול תקנות אלה על ידי הוועד הפועל הציוני הל"ז/4.


תקנה 3

ישוב-ראש של וב"א – התערבות של ועדת הבחירות המרכזית


(א) וב"א תבחר מקרב חבריה יושב-ראש


(ב) לא הוקמה וב"א כדין, תמנה ועדת-בחירות מרכזית וב"א, או מורשה-בחירות בסמכות של וב"א.


תקנה 4

תפקידה של וב"א


(א) וב"א תהיה אחראית להכנת הבחירות לקונגרס הציוני ולביצוען באיזורה, כולל הקמתן והפעלתן של תחנות-קלפי וועדות-בחירות מקומיות, ולדיווח על הבחירות להנהלה, לוועדת-בחירות מרכזית ולבית הדין הציוני העליון.


(ב) לא יכהן בוועדת בחירות כלשהי אלא מי שהוא בעל זכות לבחור ולהיבחר באיזור הבחירות הנדון.


תקנה 5

הזכות לבחור


באיזורים שבהם קיימת פדרציה ציונית


(א) כל יהודי שהגיע לגיל שמונה-עשרה שנה בשנת פתיחת הקונגרס, והוא חבר בפדרציה ציונית וממלא את התחייבויותיו, לפי המפורט בתקנות מפעל החברות (החלטה מס' 22 של הוועד הפועל טבת תשל"ו – ינואר 1976), יהיה בעל זכות לבחור לקונגרס.


באיזורים שבהם אין קיימת פדרציה ציונית


(ב) כל יהודי שהגיע לגיל שמונה-עשרה שנה בשנת פתיחת הקונגרס, והוא חבר של אירגון ציוני המוכר כחבר ההסתדרות הציונית העולמית, וממלא את התחייבויותיו, לפי המפורט בתקנות מפעל החברות (החלטה מס' 22 של הוועד הפועל טבת תשל"ו – ינואר 1976), יהיה בעל זכות לבחור לקונגרס.


סעיף קטן זה בוטל על ידי החלטת הוועד הפועל הציוני, אוקטובר 2018, בכפוף להוראת שעה לגבי הקונגרס הל"ח בלבד.[2]


תקנה 6

הזכות להיבחר


בעלי זכות לבחור לקונגרס שהגיע לגיל שמונה-עשרה שנה בשנת פתיחת הקונגרס, והוכיח להנחת-דעתה של הפדרציה או האירגון הציוני, הכול לפי העניין, שמילא את חובתו כלפי קרן היסוד – המגבית המאוחדת או U.J.A ולקרן הקיימת לישראל, יהיה בעל זכות להיבחר לקונגרס.


תקנה 7

רשימת בוחרים


כל בעל זכות בחירה לקונגרס יירשם ברשימת-בוחרים, שייערכו בהתאם לתקנות שהתקינה ועדת-בחירות מרכזית. רק מי שנרשם ברשימת-בוחרים רשאי להצביע בבחירות לקונגרס.


תקנה 8

מועמדים


(א) בכפוף לאמור בכל דין אחר, רשאי כל תושב של איזור בחירות מסוים, הרשום ברשימת-הבוחרים של האיזור הזה, להיות בו מועמד בבחירות לקונגרס.


(ב) כל מועמד לציר או לציר-מילואים יחתום על הצהרה כדלקמן: "הנני מצהיר בזה שאני מקבל את המועמדות בבחירות לצירים לקונגרס הציוני ה... ברשימת המועמדים... (שם הרשימה) ב........ (שם אזור הבחירות)".


תקנה 9

הודעה על תאריך הבחירות


(א) וב"א תודיע ברבים את תאריך הבחירות לכל המאוחר שישה שבועות לפני קיומן.


(ב) הבחירות לקונגרס יתקיימו לא יאוחר משלושה חודשים לפני כינוס הקונגרס.


(ג) וב"א רשאית לשנות את התאריכים הנ"ל בהסכמת ועדת-בחירות מרכזית.


תקנה 10

רשימות מועמדים והצעת מועמדות;

הוראות משותפות לכל שיטת בחירות


(א) רשימות המועמדים או הצעות של מועמדות אישית יוגשו לווב"א תוך המועד שנקבע על-ידה.


(ב) לרשימות מועמדים או הצעת מועמדות יצורפו הצהרות-הסכמה של המועמדים.


(ג) כל רשימת מועמדים של מפלגה או אירגון או קבוצה באיזור בחירות מסויים, שלא היתה מיוצגת בקונגרס הציוני הקודם על ידי ציר אחד לפחות, וכן כל הצעת מועמדות אישית, תהיה חתומה על-ידי בעלי זכות בחירה לקונגרס הציוני הרשומים ברשימות הבוחרים, במספרים כדלקמן:


באיזורים שבהם מספר בעלי זכות בחירה אינו עולה על 1,000 – 50 חתימות.

באיזורים שבהם מספר בעלי זכות בחירה הוא בין 1,000 ו- 10,000 – 100 חתימות.

באיזורים שבהם מספר בעלי זכות בחירה הוא בין 10,000 – 100,000 – 300 חתימות.

באיזורים שבהם מספר בעלי זכות בחירה הוא בין 100,000 ו- 250,000 – 500 חתימות.

באיזורים שבהם מספר בעלי זכות בחירה עולה על 250,000 – לפי החלטת וב"א. על החלטה זו ניתן לערער בהתאם לאמור בתקנה 13 (ב).

(ד) החותמים יציינו את שמותיהם וכתובתם המדוייקים.


(ה) לא יחתום אדם אלא על רשימת מועמדים או הצעת מועמדות אחת. חתם על שתים או יותר, תהיה חתימתו בטלה ומבוטלת בכל רשימה או הצעה.


(ו) רשימות המועמדים או הצעות המועמדים יפורסמו ברבים בכל תחנות הקלפי, בעיתונות היהודית ולפי ראות עיניה של וב"א גם בדרכים אחרות.


תקנה 11

רשימות מועמדים


הוראות מיוחדות לאזורים הבוחרים לפי השיטה היחסית.


(א) רשימת מועמדים תיקרא על שם המפלגה או הקבוצה שעמה נמנים המועמדים. הצטרפה רשימת מועמדים לרשימה עולמית מסויימת, תצויין בה ההתקשרות הזאת.


תיקון (ב) לא תיקרא רשימת מועמדים בשמה של סיעה מסיעות הוועד הפועל הציוני, יוני 1997 אלא בהסכמת הסיעה. לעניין זה שמה של סיעה – לרבות חלק משם הסיעה או כל ביטוי מילוי שעשוי ליצור זיקה בין השמות.


תיקון (ג) ועדת הבחירות המרכזית רשאית, לפי פניית סיעה מסיעות הקונגרס, לפסול יוני 1997 שם של רשימה, במידה והוא עלול להטעות בדבר זיקה בין הרשימה החדשה לבין הסיעה הקיימת, בין זיקה בשם או כל זיקה אחרת.


(ד) רשימת מועמדים תכיל את שמותיהם של מספר מועמדים שאינו עולה על מספר הצירים המגיע לאיזור הבחירות, ואת שמותיהם של מספר מועמדים לצירי-המילואים שאינו עולה על המספר הכפול של המועמדים לצירים. ציר שנבחר ולא נכנס לתפקידו, או ויתר על התפקיד לאחר שנכנס, יבוא במקומו ציר-מילואים, לפי הסדר שבו צוינו המועמדים ברשימה.


(ה) רשימות מועמדים רשאיות להתקשר ביניהן לשם חלוקה משותפת של המנדטים. על ההתקשרות של רשימות מועמדים יודיעו מגישי הרשימות בזמן הגשתן. וב"א תודיע על כל התקשרות ברבים. רשימות מועמדים שהתקשרו ייחשבו בשעת חלוקת המנדטים כרשימת מועמדים אחת. חלוקת המאנדטים בין רשימות המועמדים שהתקשרו תיעשה לפי התנאים שנקבעו בהסכם ההתקשרות.


(ו) מותר לבטל כל רשימת מועמדים, לרבות רשימות שהתקשרו, תוך זמן שנקבע על-ידי וב"א. אולם לא יאוחר מחמישה-עשר יום לפני מועד הבחירות.


תקנה 12

הגשת מועמדות


הוראות מיוחדות לאזורים הבוחרים לפי השיטה האישית:


(א) באיזורים הבוחרים בציר אחד, וכן באיזורים הבוחרים בשני צירים או יותר, על פי שיטת בחירות אישיות, תכיל הצעת מועמדות רק שם אחד של מועמד לציר. מגישי הצעת מועמדות רשאים – אבל אינם חייבים – לצרף שמות של מועמד אחד או שני מועמדים לצירי מילואים.


(ב) מגישי הצעת מועמדות רשאים – אבל אינם חיבים – לציין את השתייכות המפלגתית או האירגונית של המועמדים לציר ולצירי מילואים.


(ג) צויינה השתייכות מפלגתית או אירגונית כאמור, רשאים – אבל אינם חייבים – מגישי הצעת המועמדות לצרפם לרשימה מרשימות הבחירות העולמיות. הצטרפה הצעת מועמדות לרשימה עולמית, צויין בה ההתקשרות הזאת.


(ד) ציר שנבחר ולא נכנס לתפקידו, או ויתר על התפקיד לאחר שנכנס, יבוא במקומו ציר המילואים הראשון; אם ויתר אף הוא או נבצר ממנו להכנס לתפקידו, יבוא במקומו ציר המילואים השני.


תקנה 13

שיטת הבחירות


(א) בהתאם לסעיף 19 של החוקה ולתקנה 6 של התקנות לביצוע החוקה, תקבע ועדת הבחירות האיזורית את שיטת הבחירות לא יאוחר מתשעה חודשים לפני פתיחת הקונגרס.


(ב) כל האירגונים והרשימות שהיו מיוצגים בקונגרס הקודם, או השואפים להיות מיוצגים בקונגרס הנדון, רשאים לערער תוך שבועיים על ההחלטה של ועדת הבחירות האיזורית הקובעת את שיטת הבחירות – לפי ועדת הבחירות המרכזית, ועל החלטתה של ועדת הבחירות המרכזית, תוך שבועיים נוספים – לפני בית הדין הציוני העליון.


(ג) ועדת הבחירות האיזורית רשאית לקבוע שיטה של בחירות בלתי ישירות, או להנהיג הצבעה בדואר, כצורת הצבעה בלעדית או נוספת על ההצבעה בקלפי. קיבלה ועדת הבחירות האיזורית החלטה כאמור, תתקין תקנות לבחירות בלתי ישירות או להצבעה בדואר, הכל לפי העניין, תוך חודש ימים מקבלת ההחלטה הנ"ל ותגיש אותן לוועדת הבחירות המרכזית לאישור.


(ד) ועדת הבחירות האיזורית תקבע את תאריך הבחירות לכל מאוחר חודש לאחר שנקבע שיטת הבחירות.


(ה) למרות הגשת עירעור בהתאם לתקנה זו, יימשך תהליך הבחירות, אלא אם יוחלט לעכבו ע"י ועדת הבחירות או ע"י בית הדין הציוני העליון, הכל לפי הענין, שאם לא כן היה נגרם למערער נזק שאין לו תקנה.

תקנה 14

הוראות לבחירות


(א) על יסוד חוקת ההסתדרות הציונית העולמית, תקנות הביצוע לחוקה ותקנות הבחירות, תקבע כל וב"א הוראות מפורטות שלפיהן ייערכו הבחירות באיזור הבחירות הנדון, ותפרסם אותן ברבים לא יאוחר מחודשים לפני יום הבחירות.


בהוראות האלו יהיו כללים לפחות לעניינים הבאים:


(1) הזכות לבחור והיבחר;


(2) הצורה של רשימות המועמדים או של הצעות מועמדות אישית, וכן המקום והמועד להגשתן;


(3) שיטת הבחירות והוראות בנוגע לבחירת צירי מילואים, אופן חלוקת המנדטים;


(4) תהליך ההצבעה בתחנות הקלפי, הצבעה מחוץ למקום שבו הבוחר נרשם ברשימות בוחרים – אם הדבר הותר על ידי וב"א – וקולות מסופקים;


(5) אופן ההצבעה וחישוב תוצאות הבחירות;


(6) פרוטוקולים ודו"חות;


(7) הגשת עירעור על תוצאות הבחירות, צורתו והמקום והמועד שבהם יש להגישו.


(ב) ההנהלה רשאית להתקין הוראות לבחירות בשביל איזורים שבהם לא פירסמה וב"א הוראות לבחירות בזמן שנקבע לכך, על אף דרישת ההנהלה.


תקנה 15


ההצבעה תהיה אישית, ישירה וחשאית, ויינתן להצביע רק לאנשים ששמם מופיע ברשימות בוחרים. שום אדם אינו רשאי להצביע במקומו של אדם אחר.


תקנה 16

פרוטוקולים של הצבעה ודוח"ות של ועדת בחירות מקומית


(א) פרוטוקולים של הצבעה בוועדות קלפי ודו"חות של ועדות בחירות מקומיות ייחתמו על ידי יו"ר הוועדה ולפחות שנים מחבריה, הנמנים עם רשימות שונות. יירשמו גם דעות מיעוט.


(ב) פרטים נוספים בדבר פרוטוקולים של הצבעה ודו"חות של ועדות בחירות מקומיות ייקבעו בהוראות הבחירות.


תקנה 17

תוצאות הבצעה בבחירות יחסיות


(א) וב"א תקבע את תוצאות ההצבעה כדלקמן:


(1) מספר כל הקולות הכשרים של כל הרשימות שנמסרו באיזור הבחירות כולו יחולק במספר הצירים הנבחרים בו, והמספר השלם היוצא מן החילוק הזה יהיה "המודד";


(2) כל רשימה תזכה במספר צירים כמספר השלם היוצא מחילוק קולותיה הכשרים במודד;


(3) לכל רשימה ייקבע "עודף קולות" כדלקמן:


מספר קולותיהם הכשרים ינוכה המספר היוצא מהכפלת המודד במספר הצירים שזכתה בו, כלומר: לפי הגודל של העודפים האלה יהיו הרשימות זכאיות לקבל כל אחת ציר אחד נוסף, אם מספר הצירים עדיין לא נקבע על-ידי החלוקה לפי סעיף (2).


תקנה 18

תוצאות ההצבעה בבחירות אישיות


וב"א תקבע את תוצאות הבחירות כדלקמן:


(א) תמנה את הקולות הכשרים שנמסרו בשביל כל מועמד ומועמד.


(ב) תרשום את מספרי הקולות הכשרים שנמסרו לכל מועמד, לפי סדר גודלם.


(ג) תקבע כי נבחרו אותם המועמדים התופסים ברשימת התוצאות את המקומות הראושנים, במספר השווה למספר המנדטים שהוקצו לבחירות באיזור הנדון.


תקנה 19

דו"ח הבחירות


על יסוד הפרוטוקולים של ועדות הבחירות המקומיות ובהתאם למימצאיה היא, תערוך וב"א דו"ח הבחירות בשני עותקים לפחות: ואחד מהם, בצירוף עותקים מן הפרוטוקולים של בחירות מועמדים או הצעות מועמדות מקוריות, הצהרות הסכמה של המועמדים ואישורים על מילוי חובתם כלפי הקרנות, הוכחות על פירסום תאריך הבחירות והמועד להגשת הרשימות, וכן ערעורים, אם הוגשו, ויתר המיסמכים הנוגעים לבחירות – יישלח למחלקה לאירגון בשביל בית הדין הציוני העליון, כך שיגיע לידיה לא יאוחר מארבעה שבועות לפני כינוס הקונגרס. על דו"ח הבחירות יחתום יושב ראש וב"א, ולפחות שניים מחבריה הנמנים עם רשימות שונות. דעת מיעוט תירשם.


תקנה 20

בחירות בלי הצבעה לרגל הגשת רשימת מועמדים אחת בלבד


בוטל ביוני הוגשה לוב"א, תוך המועד שנקבע להגשת רשימות מועמדים או הצעת 2004 ; הוחזר מועמדות אחת בלבד, והיא מתאימה לתקנות הבחירות ולהוראות לתוקף ביוני הבחירות – לא תתקיים הצבעה, ווב"א תפרסם ברבים, כי מספר 2009 המועמדים השווה למספר המנדטים שהוקצה לאיזור נבחרו לציר(ים), ומספר מתאים של מועמדים הבאים אחריהם נבחרו לממלאי מקום של צירים.


תקנה 21

העדר נציגות בגלל אי-הגשת רשימת מועמדים או מועמדות בעלת תוקף


לא הוגש לווב"א תוך המועד שנקבע להגשת רשימות מועמדים או הצעת מועמדות אפילו רשימה או הצעת מועמדות אחת, או הוגשה רשימה או הצעת מועמדות שאינה מתאימה לתקנות ולהוראות הבחירות – לא תהיה לאיזור הבחירות הזה נציגות בקונגרס.


תקנה 22

בחירות בלי הצבעה לרגל תנאים חיצוניים


לא יערכו בחירות בהצבעה באיזור בחירות, שלגביו תקבע נשיאות הוועד הפועל הציוני, ברוב של 75 אחוזים, לפי הצעת ההנהלה שנתמכה על-ידי 75 אחוזים מחבריה, ואחרי התייעצות עם פרקליט ההסתדרות הציונית העולמית ונשיא בית הדין הציוני העליון כי מטעמים הכרחיים, שאינם תלויים בתנועה הציונית וברצונם של ציוני המקום, אי אפשר לערוך באיזור הזה בחירות בהצבעה. אם באיזור בחירות כזה לא יושג הסכם על רשימת מועמדים אחת, יחליט בית הדין הציוני העליון על אופן חלוקת המנדטים של איזור הבחירות הנדון.


תקנה 23

תלונות


נוסח 1 (בשביל ארצות שבהן קיים גוף משפטי ארצי)


(א) על הוראה מהוראותיה של וב"א, או על פירוש שנתנה לתקנות הבחירות, יוכל כל בעל זכות בחירה, או הטוען שיש לו זכות בחירה, להגיש תלונה לגוף המשפטי הארצי תוך שלושה ימים לאחר שנודע למתלונן תוכן ההחלטה או הפירוש. על החלטתו של הגוף המשפטי הארצי אפשר לערער לפני בית הדין הציוני העליון תוך שבעה ימים אחרי קבלתה.


נוסח 2 (בשביל ארצות שבהן אין קיים גוף משפטי ארצי)


(א) על הוראות מהוראותיה של וב"א, או על פירוש שנתנה לתקנות הבחירות, רשאים באי כוחה של רשימת מועמדים או הצעות מועמדות (ראה תקנה 10) שנתקבלה או שקבלתה נדחתה על ידי וב"א, או בעלי זכות בחירה שמספרם אינו פוחת מרבע המספר הדרוש להגשת רשימת מועמדים או הצעת מועמדות, להגיש תלונה לפרקליט ההסתדרות הציונית העולמית, החלטתו של הפרקליט כפופה לביקורתו של בית הדין הציוני העליון.


(ב) למרות תלונה שהוגשה לגוף המשפטי הארצי, או לפרקליט ההסתדרות הציונית העולמית, יימשך תהליך הבחירות; אלא אם כן הגוף המשפטי או הפרקליט, הכל לפי העניין, החליט לעכבו, שאם לא כן היה נגרם למתלונן נזק שאין לו תקנה.


תקנה 24

הגשת עירעורים


(א) עירעור על בחירות יש להגיש בכתב בשבעה עותקים למזכירות בית הדין הציוני תוך עשרים ואחד יום מיום פרסום תוצאות הבחירות.


(ב) בעת ובעונה אחת יוגש העתק העירעור לווב"א, לשם קבלת תשובתה.


(ג) כל עירעור ייחתם על-ידי בא כח של רשימת מועמדים או הצעת מועמדות (ראה תקנה 10) שנתקבלה או שקבלתה נדחתה על-ידי וב"א, או ייחתם על ידי בעלי זכות בחירה שמספרם אינו פחות מרבע המספר הדרוש להגשת רשימת מועמדים או הצעת המועמדות.


(ד) בעירעור יפורט המצב העובדתי המשמש בסיס לעירעור, יצויינו ההוכחות שעליהן הוא מסתמך, ובמידת האפשרות יצורפו עדויות (תצהירים) ומיסמכים אחרים הנגועים לענין.


תקנה 25

נימוקי העירעור


אפשר להגיש עירעור בגלל הנימוקים הבאים:


(א) בניהול הבחירות או במהלכן היה פגם העלול להשפיע על תוצאות הבחירות, על מספר הקולות או על חלוקת המנדטים.


(ב) המנדטים לא חולקו כדין.


תקנה 26

הוראות מיוחדות בקשר לעירעורים


(א) הוגש עירעור על חלוקת מנדטים או קביעת קולות עודפים, רשאים וב"א לתקן את תוצאות הבחירות לפי בקשת העירעור.


(ב) הוגש עירעור על הוראות וב"א, תוכל וב"א להיעתר לעירעור ולשנות את ההוראות.


(ג) בכל אחד מן המקרים הנ"ל תודיע וב"א על החלטתה להנהלה.


תקנה 27

סטיות מתקנות הבחירות


בנסיבות יוצאות מגדר הרגל רשאית ועדת הבחירות המרכזית, לפי הצעת יו"ר הוועדה וברוב של 2/3 מחבריה, להתיר סטיות מתקנות הבחירות, או לשנות הוראה מהוראותיה, בתנאי שהסטיה הזאת או השינוי הזה לא יפגעו במפלגה, בארגון או ברשימת המשתתפים באיזור הנדון.


[1] הוראת שעה לקונגרס הציוני הל"ח:


החליטה הוועדה לקביעת מספר הצירים לקונגרס (פרט לישראל ולארה"ב) להעניק ציר גם למדינה (אזור בחירות) שאין בה פדרציה ציונית החברה בהסתדרות הציונית העולמית, יחולו הוראות תקנות הבחירות לקונגרס הציוני, תק' 1א' (ג) ותק' 5 (ב), על אף ביטול תקנות אלה על ידי הוועד הפועל הציוני הל"ז/4.


[2] הוראת שעה לקונגרס הציוני הל"ח:


החליטה הוועדה לקביעת מספר הצירים לקונגרס (פרט לישראל ולארה"ב) להעניק ציר גם למדינה (אזור בחירות) שאין בה פדרציה ציונית החברה בהסתדרות הציונית העולמית, יחולו הוראות תקנות הבחירות לקונגרס הציוני, תק' 1א' (ג) ותק' 5 (ב), על אף ביטול תקנות אלה על ידי הוועד הפועל הציוני הל"ז/4.