בס"ד כ"ג כסלו התשע"ח
11/12/2017

פרשת שופטים

שופטים, שערים, נביאים ומפת הארץ

 

 

                            שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ                            

        אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק:

 

זכתה פרשתנו לשם אשר ספר שלם בספרי נביאים ראשונים קרוי על שמה וזה הוא ספר שופטים.

אשר על כן נסייר בראש וראשונה בעקבות שופטים אשר שמם זכה לשם של יישוב בארץ.

בפרק הראשון של הספר מוזכר שמו של עותניאל בן קנז אחי כלב הקטון ממנו. עותניאל מכה את קרית ספר וזוכה לשאת את עכסה לאישה. עכסה  המודאגת מכך שהנחלה  דלה במים ועל כן היא מבקשת מאביה ברכה. כלב נותן לה גלות מים "גלות עילית וגלת תחתית".

הנוסע מחברון דרומה לכיוון באר שבע מגיע למקום הנקרא: סיל דילבה. באותו נחל נובעים ארבעה עשר מעיינות הערוכים בכעין שלושה טורים זה מעל זה במעלה ההר. יש המשערים כי אלו הן גולות המים.

היישוב עותניאל השוכן בסמוך נושא את שמו של עותניאל. היישוב הוקם בשנת תשמ"ג. המתקרב אל היישוב יראה מבנה גדול ומרשים הפונה כלפי מעלה כשחלונות ענק מפיצים אור לכל עבר. זו ישיבת ההסדר . זכיתי לחבוש את ספסלי בית המדרש בישיבה זו בזכות בני אורי אשר התחתן בשבוע זה ולו ולרעייתו נטלי מוקדש המדור השבוע.

 ישיבת עתניאל מוציאה לאור כתב עת בו מכונסים דברי התורה של המורים והתלמידים. כתב העת נקרא גולות ולנו ברור עכשיו מדוע.

על דבורה הנביאה אשר שפטה את ישראל שוחחנו בעבר ולכן נצפין לכיוון עמק יזרעאל שם נסייר בעקבות גדעון השופט. בשנת תרפ"ג 1923 הגיעה לארץ קבוצת עולים חרדים מטרנסילבניה. הם הקימו את היישוב כפר גדעון  על שמו של השופט גדעון. כיום היישוב מעורב וגרים בו דתיים וחילונים.

 דרומית מזרחית לעפולה שוכן היישוב הקהילתי גדעונה. תחילתו של היישוב כמושב שהוקם בידי עולים אשר הגיעו לארץ מתימן. מאוחר יותר הפך המושב ליישוב קהילתי. היישוב סמוך למעין חרוד שם בחן גדעון את לוחמיו.

מאוחר יותר אנו שומעים על יאיר הגלעדי המאפשר לנו לצפות אל עבר הרי הגלעד משם גם יגיע אלינו יפתח הגלעדי אשר תרם את שמו לקיבוץ יפתח שהוקם בשנת תש"ח בידי משוחררי חטיבת הפלמ"ח –יפתח. ומכאן גם שמו של הקיבוץ.

השופט אילון הזבולוני תורם לנו את שמו של קיבוץ אילון ששוכן מזרחית לראש הנקרה. הקיבוץ הוותיק הוקם במסגרת יישובי חומה ומגדל. במלחמת השחרור הוטל מצור על הקיבוץ שהוסר במבצע בן עמי. ראוי לציון המחנה המוסיקלי קשת אילון שמכנס אליו בני נוער מוכשרים מרחבי הארץ והעולם.

אחריו שפט את ישראל עבדון בן הלל הפִרעתוני    אשר תורם לנו את שמו למושב עבדון ששוכן צפונית מערבית לנהריה. המושב הוקם בשנות החמישים בידי עולים שהגיעו לארץ מאירן ומתונסיה. מקור השם של המושב בתל סמוך הנקרא תל עבדון. יש המייחסים אותו ליישוב עבדון שנזכר בספר יהושע כא. 30.

שמשון תרם למפת הארץ את צומת שמשון המשמשת נקודת חיבור לכבישים המגיעים ממערב לכיוון הרי ירושלים ולבית שמש. עד למלחמת ששת הימים היתה הצומת מקום עצירה ומנוחה בין תל-אביב לירושלים. כביש מספר אחד הוריד מעט מחשיבות הצומת אך כיום עם התפתחותן של העיר בית שמש ויישובי הסביבה שבה הצומת למעמדה הקודם.

 

ומשופטי ספר שופטים נשוב לימינו ונמצא מספר יישובים הקשורים לשופטים:

הקיבוץ עֵין הַשׁוֹפֵט    שוכן סמוך ליוקנעם וקרוי על שמו של לואיס בְּרַנְדַייס שהיה השופט היהודי הראשון שכיהן בבית המשפט העליון באמריקה הוא היה מנהיג ציוני שסייע ליהודי ארץ ישראל בשנים שקודם להקמת המדינה.

לא רחוק מקיבוץ זה נמצא את הקיבוץ רָמַת הַשׁוֹפֵט   שקרוי לזכר השופט היהודי האמריקאי ויליאם מֶק גם הוא מנהיג ציוני.

לא פלא שנחל יפה הזורם באיזור זה קיבל את השם נחל השופט

מקום יפהפה זה  שברמות מנשה. ירוק כולו ומכוסה מרבדי פרחים. הגבעות הירוקות, האוויר הצח, הישובים הפזורים במקום, העצים הפורחים (באביב כליל החורש מדהים בצבעיו הסגולים), המים הזורמים כל השנה בשצף קצף, הפריחה של החורף הקיץ ובמיוחד האביב גורמים למטייל בהם להרגיש נפלא. המסלול מתאים למשפחות וחלקו אף סלול לעגלות וכסאות גלגלים.

 

ומהשופטים בהם פתחנו נמשיך ל"סייר" ברחבי ישראל בעקבות השערים:

מדרום לים כנרת נמצא את הקיבוץ שַׁעַר הַגוֹלָן  השוכן על גדות נהר הירמוך שהוא השער הטבעי לרמת הגולן.

מצפון מזרח לקרית טבעון שוכן הקיבוץ שַׁעַר הָעֲמָקִים שמיקומו הוא בחיבור שבין עמק יזרעאל ומישור החוף.

בין נתניה לטול כרם נמצא את המושב שַׁעַר אֶפְרַיִם    המבטא בשמו את הקרבה לנחלת שבט אפרים.

סמוך ליישוב אלקנה שבשומרון נמצא את היישוב שַׁעֲרֵי תִקְוָוה המבטא בשמו את התקווה שעם ישראל ישכון לבטח בארצו.

שַׁעַר הַנֶגֶב הינו מרכז איזורי  השוכן בחבל הבשור סמוך לעיירה שדרות. שמו של המרכז עלה לכותרות בשנים האחרונות בהיותו נתון להתקפות של קסאמים מצד השכנים שמעבר לגבול ברצועת עזה.

 

 

 

ומשופטים ושערים נעבור לנביאים. בפרשתנו נאמר:

 

נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ:  אֵלָיו, תִּשְׁמָעוּן. 

 

מי הם הנביאים שתרמו לנו שמות ליישובי הארץ?

 

נתמקד הפעם רק בספרי נביאים אחרונים ובהזדמנות אחרת בשופטים אחרים:

הנביא יחזקאל מביא אותנו לסיור  בכפר יחזקאל

המושב נוסד בט"ו בכסלו ה'תרפ"ב16 בדצמבר 1921, על אדמות עמק חרוד שנרכשו על ידייהושע חנקין מבעליהן הלבנוני סורסוק. המושב תוכנן ב-1922 בידי האדריכל ריכרד קאופמן. בראשיתו נקרא כשמו הערבי של השטח והמעין שבו: "עין טבעון". אחר כך שונה השם לכפר יחזקאל על שם שר האוצר הראשון של עיראק, היהודי ששון יחזקאל, שתרם כסף לקרן הקיימת לישראל לקניית אדמות בארץ.

מאחר שהשבוע חל יום הזיכרון של הראי"ה קוק נקשור את כפר יחזקאל לפעלו של הרב שדחף להקמתו של בית הכנסת בכפר יחזקאל למרות התנגדות החברים . רוב ההורים של החלוצים היו שומרי מצוות והוקצה להם חדר בצריף שנבנה למען השוחט, בנימין זאב רוטברג. בשנת 1924 בקשו ה"זקנים" ובראשם אברהם פלדשטיין, להקים בית כנסת בכפר. ההורים זכו לעידוד מהרב הראשי הראשון של ארץ ישראל, אברהם יצחק הכהן קוק, שביקר במושב ב-1924, וביקש מהמייסדים לבנות בית כנסת.

במאי 1927 ביקש הרב קוק, בשנית, שיוקם בית כנסת. באסיפת חברים כללית, נדחתה בקשתו ברוב זעום. אלי אשכנזי בהארץ מצטט את אחת החברות שאמרה, כי בית הכנסת "נוגד את כיוון עבודתנו בעתיד". אבל נראה, ש"הזקנים" החליטו שבית הכנסת יקום על אפם ועל חמתם של בניהם. רוטברג קבע בפנקס, "שלא ברצונם יהיו מוכרחים ליתן מגרש לבניין בית הכנסת, והאסיפה הזאת תהיה לבושה וכלימה בכל העולם". בשנת 1928 הונחה אבן פינה לבית הכנסת שנקרא "אשל אברהם".

הנביא ישעיהו שמנבואותיו אנו מתבשמים בשבתות הנחמה יוביל אותנו לגבעת ישעיהו שבעמק האלה המושב קרוי על שמו של ישעיהו פרס חוקר תולדות ארץ ישראל. היישוב מעלה עמוס שבמדבר יהודה קרוי על שמו של עמוס הנביא שחי באיזור זה. כך נוכל להמשיך ולסייר בשדות מיכה בכפר נחום ובשדה נחום, הנביא חגי יוליכנו לבית חגי ומשם נגיע למושב זכריה שבעמק האלה. הנביא מלאכי יאפשר לנו לבקר בקרית מלאכי וחולדה הנביאה תאפשר לנו לסיים את סיורנו בקיבוץ חולדה וביער שבסמוך לו, סיור שילמד אותנו רבות על תולדות ההתיישבות באיזור.

כתב: עמוס ספראי ראש מכללת אמונה בירושלים

 

eliner   hendat_yamim   bnei_akiva tora_mizion  Hadracha.org