בס"ד כ"ו אדר התשע"ז
24/03/2017

פרשת עקב

פרשת עקב

 

וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה

המילה עֵקֶב מוליכה אותנו לנחל עָקֵב שראשיתו באיזור העיר עבדת ערוצו פונה צפונה ולאחר מספר קילומטרים הוא מתחתר לקניון עמוק ובו שני מעיינות :

עין עקב העליון - נביעה קטנה הנמצאת בחלק העליון של הנחל . מים נובעים אל בריכת סלע צרה, ומשם ממשיכים לזרום בתוך הנחל . רוב המים מוסתרים בקנים הגדלים שם.

עין עקב התחתון הוא המעיין העיקרי בנחל עקב. במורד הנחל נובעים המים שוב למפל בגובה של כעשרה מטרים, ומשם נשפכים לבריכה שעומקה כשמונה מטרים וקוטרה כעשרה מטרים. מי הברכה מליחים.

מקור השם נחל עקב הוא בשם הערבי למקום - עין אום כַּ‏‏עַ‏בּ, שפירושו מעיין האבן. האבן שעל שמה נ‏קרא המעיין היא אבן צור שחורה שנמצאת בעין עקב עליון, והיא שונה מאוד מסביבתה הלבנה.

נוכל להמשיך את סיורנו לעבר פסגת חוד עקב, מכאן נוכל לראות את נחל צין הרחב המתפתל ונשפך לים המלח סמוך לצומת הערבה, מצפון נראה את הר צרור, ובמערב את שדה בוקר ומדרשת בן גוריון. זוהי נקודה טובה ליהנות מארוחה קלה. אך בקשה אחת לי אליכם הזהרו כשאתם מתקרבים לקצה, שכן ניתן בקלות להדרדר למטה.

נשאר באיזור נחל צין ונקרא את דבריו של משה אל בני ישראל:

(ו) וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נָסְעוּ מִבְּאֵרֹת בְּנֵי יַעֲקָן מוֹסֵרָה שָׁם מֵת אַהֲרֹן וַיִּקָּבֵר שָׁם

 

לפי פרשתנו (י,ו) נקבר אהרן במוסרה, אך לפי האמור בחומש במדבר היה זה בהר-ההר, על גבול ארץ אדום. לפי חז"ל לאחר שמת ונקבר בהר-ההר חזרו ישראל לאחוריהם 8 מסעות, למוסרה. אך היכן הר-ההר?

שם זה יכול להינתן לכל הר הנראה כרוכב על הר אחר. הר כזה נמצא בבקעת צין, דרומית מערבית למעלה עקרבים. מעל פסגתו יש תצפית טובה על האיזור כולו.

בשנת 1903 הציעו החוקרים הגרמניים קאהלר וטרומבול לזהות את ההר כהר ההר - מקום קבורתו של אהרן הכהן. ההר נמצא במיקום המתאים למסופר בתורה: "וַיִּסְעוּ, מִקָּדֵשׁ; וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה, הֹר הָהָר. וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, בְּהֹר הָהָר, עַל-גְּבוּל אֶרֶץ-אֱדוֹם, לֵאמֹר... וַיַּעֲלוּ אֶל-הֹר הָהָר, לְעֵינֵי כָּל-הָעֵדָה... וַיָּמָת אַהֲרֹן שָׁם, בְּרֹאשׁ הָהָר; וַיֵּרֶד מֹשֶׁה וְאֶלְעָזָר, מִן-הָהָר.(במדבר פרק כ', כ"ב - כ"ח בהשמטות).

זאב וילנאי כותב (במדריך ארץ ישראל בשנת 1941): "לפי סברה אחת זהו הר ההר, תחנה בנדודי עם ישראל, עליו מת אהרון הכהן.

אבל יוסף בן מתתיהו מספר על הר ההר הנמצא בקרבת פטרה (קדמוניות ד,ד,ז). 300 שנה אחריו ציין אבסביוס היוני את אותו איזור כמקום קבורתו של אהרון.

 ההר שעליו מדובר באזור זה נקרא ג'בּל הרוּן (הר אהרן), ומאז ימי הביניים מתעדים נוסעים שונים, מכל הדתות, את קורותיהם במקום זה.

נוסע יהודי אלמוני בעל "יחוס האבות והנביאים" מספר, שבשנת רצ"ז (1537) העפיל ל"הר ההר - שם קבור אהרן הכהן והוא במערה סגורה, ועשו עליה כיפה נאה. והולכים שם היהודים להשתטח ומתפללים על קברו, ואין מונע אותם. והישמעאלים מחזיקים אותו בטהרה ובכבוד גדול." כמאה שנה לאחר מכן מסופר ב"אגרת מספרת יחוסתא דצדיקי דארעא דישראל", שהערביים "הורו לנו דרך המדבר בערבה קבורת אהרן הכהן בהר ההר לפנים מערה... ואחורי הקבר למזרח המדבר הגדול והנורא ששם קבורים מתי דור המדבר."

המסורת על מקום זה כמקום קבורתו של אהרן נמשכת עד ימינו, כיום ניתן לבקר באיזור זה ולהתרשם מהנוף המרהיב הנשקף ממרומי ההר לכיוון מערב לארץ ישראל.

 

 

נחל צין עם הר ההר ומעיינות המים הזורמים בו מתקשר לפסוק נוסף בפרשתנו:

 

כִּי ְה' אֱלֹהֶיךָ, מְבִיאֲךָ אֶל־אֶרֶץ טוֹבָה;

אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם, עֲיָנֹת וּתְהֹמֹת,

יֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר׃

 

ובהמשך הפרשה אנו קוראים:

 

כִּי הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ,

לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא, אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם;

אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת זַרְעֲךָ, וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק׃

וְהָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ,

אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעֹת; לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם׃

 

הנחלים והמעיינות מחד, ומטר השמים מאידך מכתיבים לנו שתי צורות של חקלאות: חקלאות שלחין המבוססת על תעלות המובילות מים ממימי מעיינות ונחלים סמוכים, וחקלאות בעל המתבססת על מטר השמים. יודעי חן יוכלו להוביל למקומות נסתרים בהם ניתן לראות צורות שונות של שיטות השקיה כפי שנהגו בחקלאות המסורתית.

מלבד נחל צין, מצויים נחלים ומעיינות רבים בכל רחבי הארץ. סיור בגליל יפגיש אותנו עם נחלים שוצפי מים לאורך כל ימות השנה, המכונים נהרות.

נהר שניר זורם לאורך כשישים קילומטרים. תחילתו בלבנון וסופו במדינת ישראל. נהר זה מכונה בערבית חצבאני.

הארוך בנהרות ישראל הוא נהר ירדן, אשר תחילתו בעמק החולה וסופו בים המלח. היום, כאשר מי הכינרת מוזרמים למוביל הארצי וממנו לברזים שלנו, נהר הירדן למעשה עוצר את זרימתו בכינרת. הירדן ניזון ממימיהם של הנחלים דן, חרמון ושניר. בעוד מספר שבועות, כאשר נסיים לקרוא את חומש דברים, נקרא בספר יהושע על בני-ישראל שחצו את הירדן בדרכם לארץ כנען, היא ארץ-ישראל.

צפונית לעיר בית-שאן שוכן המושב ירדנה, אשר קיבל את שמו בגלל סמיכותו לירדן.

נחל שמימיו זורמים כל השנה נקרא נחל איתן, בניגוד לנחל אכזב, שמאכזב אותנו בקיץ כאשר אין בו מים. אחד מנחלי האיתן הוא נחל ירקון, הזורם במרכז ארץ-ישראל; וכמו ירדנה השוכנת סמוך לירדן, ישנו המושב ירקונה השוכן סמוך לירקון.

 

נשוב לפרשתנו המזהירה אותנו לבל נאמר לעצמנו:

 

כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה (דברים ח' יז).

 

פסוק המאפשר לנו לבקר במושב עוצם השוכן צפונית מערבית לקרית גת.

מקור השם הוא הפסוק בפרשתנו. כוונת נותני השם היתה לחזק את המתיישבים הראשונים שהגיעו לחבל לכיש בשנת תשט"ו ולהזכיר למבקרים במקום את עוצמת הקרבות שהתחוללו באיזור זה בתקופת מלחמת השחרור.

 

נסיים את סיורנו בעקבות פסוק מהפטרת השבוע:

 

כֹּה־אָמַר ה' אלוקים, הִנֵּה אֶשָּׂא אֶל גּוֹיִם יָדִי, וְאֶל עַמִּים אָרִים נִסִּי;

 

צפונית מזרחית לעכו שוכן היישוב נס עמים. המיוחד ביישוב זה שהוא הוקם בידי קבוצה של נוצרים ביזמת רופא הולנדי בשם יוהן פילון. חברי הקבוצה מאמינים בנבואות אחרית הימים כפי שמופיעים בין השאר בהפטרתנו ומפרשים נבואות אלו כפי שמפרשים אותן חז"ל. נקווה ונייחל לימים של שלום בין העמים אשר יתבסס על השלום בינינו לבין עצמנו.

 

כתב: עמוס ספראי ראש מכללת אמונה בירושלים

 

shlezinger tfila eliner hendat_yamim  bnei_akiva tora_mizion  darga