בס"ד ו' אב התשע"ז
29/07/2017

פרשת ואתחנן

פרשת ואתחנן

 

בתחילת הפרשה אנו לומדים ממשה רבנו מהי אהבת ארץ ישראל:

 

 

וָאֶתְחַנַּן אֶל יְקֹוָק בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר:

 

אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנֹן:

משה רבינו לא זכה ל"ארבע אמות בארץ ישראל" לעומתו זכה דורנו לשוב לנחלת אבותינו  לעבור בארץ ישראל לאורכה ולרוחבה.

 כל מצווה שיכול היה משה לקיים בעבר הירדן המזרחי הוא קיים אחת מהן- מצוות הקמת ערי מקלט לשם יכול היה לנוס כל מי שהרג נפש בשגגה:

 

אָז יַבְדִּיל מֹשֶׁה שָׁלֹשׁ עָרִים בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן מִזְרְחָה שָׁמֶשׁ:

לָנֻס שָׁמָּה רוֹצֵחַ אֲשֶׁר יִרְצַח אֶת רֵעֵהוּ בִּבְלִי דַעַת וְהוּא לֹא שֹׂנֵא לוֹ מִתְּמֹל שִׁלְשׁוֹם וְנָס אֶל אַחַת מִן הֶעָרִים הָאֵל וָחָי:

אֶת בֶּצֶר בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ הַמִּישֹׁר לָראוּבֵנִי וְאֶת רָאמֹת בַּגִּלְעָד לַגָּדִי וְאֶת

גּוֹלָן בַּבָּשָׁן לַמְנַשִּׁי:

 

עד למלחמת ששת הימים הקיבוץ שער הגולן בעמק הירדן ביטא בשמו את הקשר לרמת הגולן הסמוכה שהיתה תחת שליטה סורית. הקיבוץ נוסד בשנת 1937 בידי חברי גרעין של השומר הצעיר. בשנים שלפני הקמת המדינה שימש הקיבוץ תחנת מעבר ליהודים שעלו לארץ מסוריה. במלחמת השחרור נהרס הקיבוץ ע"י הסורים ולאחר מלחמת העצמאות שבו החברים והקימו את הקיבוץ. תושבי הקיבוץ סבלו שנים רבות מהשכנים הסורים עד למלחמת ששת הימים עת הוסר האיום הסורי מעל צפון המדינה.

לאחר מלחמת ששת הימים החלה התיישבות ברמת הגולן והשם גולן מופיע בכמה יישובים כמו המושב נאות גולן שבדרום רמת הגולן או הקיבוץ מרום גולן.

 

לאחר כניסת בני ישראל לארץ השלים יהושע בן נון את מה שהחל משה והכין שלש ערי מקלט :

 

 וַיְדַבֵּר יְקֹוָק אֶל יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר:

 דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר תְּנוּ לָכֶם אֶת עָרֵי הַמִּקְלָט אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֲלֵיכֶם בְּיַד מֹשֶׁה:

 וַיַּקְדִּשׁוּ אֶת קֶדֶשׁ בַּגָּלִיל בְּהַר נַפְתָּלִי וְאֶת שְׁכֶם בְּהַר אֶפְרָיִם וְאֶת קִרְיַת אַרְבַּע הִיא חֶבְרוֹן בְּהַר יְהוּדָה:

בגליל העליון סמוך למושב רמות נפתלי מצוי תל גדול מאד הנקרא "תל קדש" במקום שרידים ארכיאולוגיים רבים המלמדים ל יישוב פורח בעבר שיתכן והוא העיר קדש שהיתה עיר מקלט. יש המזהים את המקום עם קַדִס המצויה מערבית למצודת כֺּח; מצודת כ"ח התפרסמה בזכות קרבות הגבורה שבהן לחמו לוחמי ההגנה וחטיבת הפלמ"ח בכדי לכבוש את המקום החשוב הזה. סיור במצודה יחשוף לפנינו נוף מרהיב עין ויתן לנו את התשובה מדוע זו נקודה כל כך חשובה.  יש המדרימים לגליל התחתון ומחפשים שם את קדש מטיילים אלו יגיעו  לכפר הערבי חרבת אל-כַּדִיש, הסמוך לפוריה שע"י טבריה. עוד יותר דרומה, בנחלת יהודה גם כן נזכרת קדש כציון גבול לנחלת יהודה (יהושע טו,כב) - מקומה אינו ידוע. עוד דרומית לה נמצאת קדש ברנע, מקום חנייתם של ישראל במדבר.

על פי מסורת מימי הביניים נקברו דבורה הנביאה וברק בן אבינועם בקדש אשר בגליל העליון, הסמוכה לחצור, שם ישב יבין שנגדו נלחמו.

שתי הערים הנוספות שכם וקרית ארבע היא חברון הינן ערים מוכרות לנו מהעבר.

 

ומהפרשה נעבור אל ההפטרה. שבת נחמו הקרויה על שם ההפטרה מאפשרת לנו להכיר יישובים המזכירים לנו נחמות.

 

בעמק הירדן שוכן היישוב מנחמיה הקרוי על שמו של מנחם סמואל אביו של הרבט סמואל הנציב הבריטי היהודי. היה זה הישוב היהודי הראשון שהוקם בעמק הירדן בשנת 1902 כמושבה שנקראה בתחילה מלחמיה.                                         

סמוך לקרית מלאכי נמצא את הקיבוץ כפר מנחם הקרוי על שמו של מנחם אוסישקין עליו הרחבנו בעבר.

לא רחוק מבית שמש נמצא את המושב נחם אשר הוקם בשנת 1950 בידי עולים חדשים שעלו לארץ מתימן וקוצ'ין. המושב נבנה על חורבות המושבה הרטוב שנהרסה במלחמת השחרור.

בהמשך ההפטרה אנו קוראים:

 

קוֹל קוֹרֵא--בַּמִּדְבָּר, פַּנּוּ דֶּרֶךְ ה'

יַשְּׁרוּ, בָּעֲרָבָה, מְסִלָּה, לֵאלֹקינוּ.

כָּל-גֶּיא, יִנָּשֵׂא, וְכָל-הַר וְגִבְעָה, יִשְׁפָּלוּ;

וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר, וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה.

 

מספר יישובים חבויים בין הפסוקים הנפלאים הללו: הקיבוץ בית הערבה ששוכן במבואות העיר יריחו, קיבוץ מסילות שבעמק בית שאן, היישוב העירוני רכסים שסמוך לכפר חסידים ועוד.

 

שבת שלום ולגאולה שלימה.

 

כתב: עמוס ספראי ראש מכללת אמונה בירושלים

 

eliner   hendat_yamim   bnei_akiva tora_mizion  Hadracha.org