בס"ד ג' אב התשע"ז
26/07/2017

פרשת פנחס

"פִּינְחָס בֶּן-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת-חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל... לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת-בְּרִיתִישָׁלוֹם" [במדבר, כ"ה, י"א-י"ב]

 

השלום הוא ערך חשוב ביותר בעם-ישראל. אנו מתפללים ומייחלים:

"ה' עוז לעמו ייתן ה' יברך את עמו בשלום" 

 בארץ-ישראל יש מספר יישובים המבטאים את שאיפתנו לעוז ולשלום

 

בנגב המערבי משתרע אזור רחב-ידיים הנקרא חבל שלום. באזור זה מספר יישובים, שהוקמו על-ידי מתיישבים שנאלצו לעזוב את ביתם בעקבות הסכם השלום עם מצרים.

בחבל הבשור שוכן הקיבוץ כרם שלום. חברי הקיבוץ ביקשו לבטא בשמו את כמיהתם לשלום עם שכניהם ברצועת עזה. בסמוך נמצא המושב עמיעוז, המבטא בשמו את העוז והגבורה שנדרשו לתושבי האזור במלחמת סיני, וכך גם הקיבוצים ניר עוז ונחל עוז שבאזור זה.

בבקעת באר שבע נמצא את היישוב הבדואי שגב שלום. בהרי ירושלים שוכן היישוב נווה שלום, אשר תושביו (יהודים וערבים) מנסים ליישם את אמונתם בשלום בין העמים. בשרון, סמוך למקום שבו עבר הגבול בין ישראל לירדן עד מלחמת ששת הימים, שוכן המושב ניצני עוז, ובעמק יזרעאל נמצא הקיבוץגבעת עוז.

את סיורנו בעקבות העוז והשלום נסיים בגליל המערבי סמוך לנהריה – שם נגיע ליישוב העירוני שלומי,המזכיר לנו את המלה שלום (אם כי מקור השם הוא בשמו של אבי נשיא שבט אשר, אחיהוד בן שלומי).

 

בפרשתנו שמות רבים של משפחות בני-ישראל על פי השבטים. נמשיך ונסייר בעקבות השמות אשר ניתנו ליישובים בארץ-ישראל.

 

רְאוּבֵן בְּכוֹר יִשְׂרָאֵל... לְחֶצְרֹן מִשְׁפַּחַת הַחֶצְרוֹנִי לְכַרְמִי מִשְׁפַּחַת הַכַּרְמִי: [במדבר, כ"ו, ה'-ו']

 

צפונית לעיר ערד בולט לו הר חצרון, שממנו ניתן להשקיף על מרחבי מדבר יהודה.

השם כרמי תורם לנו את הפתיח לשם: כרמי יוסף השוכן מזרחית לרמלה וקרוי על שמו של יוסף ספיר אחד משרי האוצר המשפיעים במדינת ישראל. המסייר באיזור ימצא כרמים רבים המוסיפים גוון ירוק ומרענן לחבל ארץ זה. במישור החוף דרומית לאשקלון נמצא את הקיבוץ כרמיה הקרוי על שמו של שר החוץ הצרפתי אדולף כרמיה שהיה מדינאי צרפתי ומנהיג יהודי שחי ופעל במהלך המאה ה19.כרמייה עמד בראש חברת "כל ישראל חברים".  ששמה לה למטרה לסייע בבניין הארץ.

כרמייה שימש כשר המשפטים בצרפת, ובתפקידו זה ביטל את עונש המוות על עבֵרות פוליטיות. במסגרת פעילותו למען יהודים עסק בפרשת עלילת הדם בדמשק ובפרשת אֶדגַר מוֹרטָרָה, ופעל לעזרתם. כרמייה יזם חוק  שלפיו קיבלו יהודי אלג'יריה אזרחות צרפתית מלאה דבר שסייע להם מאוחר יותר כאשר נאלצו לעזוב את ביתם באלג'יר.

 

 

בְּנֵי שִׁמְעוֹן לְמִשְׁפְּחֹתָם... לְיָכִין מִשְׁפַּחַת הַיָּכִינִי: [שם, י"ב]

 

המושב יכיני נמצא צפונית לעיירה נתיבות. תחילה ישבו במקום עולים מאיראן ומכורדיסטן, ולאחר מכן הגיעו עולים מתימן.

 

בְּנֵי גָד לְמִשְׁפְּחֹתָם... לְחַגִּי מִשְׁפַּחַת הַחַגִּי לְשׁוּנִי מִשְׁפַּחַת הַשּׁוּנִי: [שם, ט"ו]

 

בדרום הר חברון שוכן היישוב בית חג"י. שמו הרשמי של היישוב הוא חגי, על-שם הנביא חגי, שספרו הוא אחד מספרי תרי-עשר. תושבי המקום קראו ליישובם על-שם שלושה מחבריהם, שנרצחו בפיגוע בבית הדסה שבעיר חברון על-ידי מחבלים ערבים.

סמוך מאד למושבה בנימינה נמצא אתר עתיקות בשם כפר שׁוּנִי. ביקור במקום ילמד אותנו על תולדותיו הקדומות ועל פרשיות מתקופת המאבק על הקמת המדינה. במבנה המרכזי של האתר שוכן מוזיאון האצ"ל. חברי האצ"ל (=ארגון צבאי לאומי) לחמו באנגלים יחד עם מחתרות וארגונים אחרים.

 

בְּנֵי יִשָּׂשׂכָר לְמִשְׁפְּחֹתָם... לְיָשׁוּב מִשְׁפַּחַת הַיָּשֻׁבִי...:[שם, כ"ג-כ"ד]

 

בצפון עמק החולה שוכן המושב שאר ישוב. תלאות רבות עברו על תושבי המקום במלחמת השחרור, אך כיום זהו מושב פורח ונקודת יציאה לטיולים ברחבי הצפון.

נישאר בצפון הארץ ונכיר את הקיבוץ כפר גלעדי, אשר שמו מופיע בפרשתנו:

 

בְּנֵי מְנַשֶּׁה... לְגִלְעָד מִשְׁפַּחַת הַגִּלְעָדִי:[שם, כ"ט]

לימים נקרא בספר שופטים על יפתח הגלעדי אך אנו נספר על הקיבוץ כפר גלעדי שהיה היישוב הצפוני ביותר שהקימו יהודים בשלהי המאה ה19. אנשי קיבוץ כפר גלעדי סבלו רבות לאורך כל השנים. מסירות הנפש שלהם ליישוב הארץ יחד עם אנשי תל חי, מטולה וקריית שמונה  הביאה לכך שגבולוה של מדינת ישראל  קיבל צורה של "אצבע" היא אצבע הגליל. ביקור בכפר גלעדי ילמד אותנו על תולדות המקום ומאבקי הגבורה של החברים לאורך כל השנים. סמוך לכפר גלעדי נמצא את פסל האריה השואג המשמש כמצבה לגיבורי תל חי הסמוכה. 

 

ומהפרשה נעבור אל ההפטרה

 

רבותינו ראו באליהו הנביא את בן דמותו של פינחס בן אלעזר ועל כן מתאימה ההפטרה שמספרת לנו על אליהו הנביא.

 

לאחר המעמד המרשים בהר הכרמל שינס אליהו מותניו, "וירץ לפני אחאב עד באכה יזרעאלה", כדי להגיע "יבש" לארמונו שם. בליבו של עמק יזרעאל, סמוך לצומת יזרעאל, שוכן כיום קיבוץ בשם זה. הקיבוץ סמוך לחורבות כפר ערבי בשם זרעין אשר שימר את השם יזרעאל (ל=נ). צומת נוספת באזור זה נושאת את שמו של נבות היזרעאלי, אשר כרמו נלקח ממנו בכח. סמוך לחורבות יזרעאל נובע מעיין קטן - אולי כאן חנה שאול קודם מלחמתו בפלישתים - "וישראל חונים בעין אשר ביזרעאל".

מחמת איומה של איזבל ברח אליהו לדרום הארץ, "ויבא באר שבע אשר ליהודה". בדרכו לשם "ישב תחת רותם אחת". הנוצרים, אשר אליהו קדוש להם, מזהים מקום זה בסמוך למקום שבו הקימו את המנזר מר אליאס, בין ירושלים לבין בית-לחם. אליהו קדוש אף למוסלמים; וכיון שהאמונה היא שהוא חי לתמיד, הם קראו על שמו את הכפר אל-ח'דר (=הירוק) השוכן דרומית לבית-לחם. על שם הצמח המדברי רותם קרוי הקיבוץ רתמים שבנגב.

נחזור ונצפין לשומרון, לכפר הערבי דיר אבו-משעל (בעל האבוקה) - שם הקשור לאליהו, המוכר "כנביא האש". מול תל שומרון מצוי אתר מקודש למוסלמים הקרוי שייח'-שעלה - בעל השלהבת. למקום זה מייחסים את .התרחשות המעשה בשרי החמישים שליחי המלך אחזיה (מל"ב א,יא-יב).

בסיום ההפטרה אנו מתוודעים לאלישע בן שפט מאבל מחולה. לפי ספר שופטים זהו מקום הסמוך לירדן, אליו נס מחנה מדין מפניו של גדעון. כיום מצויים באזור זה שני יישובים: מושב העובדים מחולה, שהוקם לפני 29 שנה, והמושב השיתופי שדמות-מחולה, שהוקם  16 שנה לאחר מכן. שניהם משתייכים למושבי הפועל המזרחי.

 

 

 

כתב: עמוס ספראי ראש מכללת אמונה בירושלים

 

eliner   hendat_yamim   bnei_akiva tora_mizion  Hadracha.org