בס"ד א' אב התשע"ז
24/07/2017

פרשת נשא

פרשת נשא וחג השבועות

 

פרשתנו שהיא הארוכה ביותר בפרשיות התורה מובילה אותנו ליום חנוכת המשכן. ליום זה קדמו שנים עשר יום בהם הביאו נשיאי ישראל את מתנותיהם לרגל חנוכת המשכן:

 

וַיַּקְרִיבוּ נְשִיאֵי ישראל רָאשֵי בֵּית אֲבתָם

הֵם נְשִיאֵי הַמַּטוֹת הֵם הָעמְדִים עַל הַפְּקוּדִים

 

על הנשיאים קראנו בעבר ואף טיילנו בארץ ישראל בעקבות שמותיהם. בשבת זו נכיר עוד מספר יישובים ומקומות בארץ הקשורים לנשיאים:

 

נשיאה הראשון של מדינת ישראל היה דר' חיים וייצמן. עיקר פרסומו בא לו בזמן מלחמת העולם השניה כאשר המצאה שלו סייעה למדינות שלחמו בנאצים. עם הקמת המדינה התבקש וייצמן לקבל לידיו את נשיאות המדינה. על שמו הקיבוץ כפר הנשיא השוכן מזרחית לראש פינה. בקיבוץ זה נוכל לסייר ולהשקיף לעבר רמת הגולן, הגליל העליון ובפארק יפה בו פזורים ממצאים ארכיאולוגיים שנמצאו באיזור. דר' חיים וייצמן היה מחלוצי המדע במדינת ישראל הצעירה. את משכנו הוא קבע בעיר רחובות ולשם הגיעו אורחים מרחבי העולם לשוחח עם נשיא המדינה הצעירה. סביב ביתו הוקם מכון וייצמן בו לומדים וחוקרים נושאים שונים במדע. מכון וייצמן מפורסם בעולם כולו בזכות המדענים הטובים שלומדים וחוקרים. ביקור במכון וייצמן מומלץ ביותר. הגנים מרהיבים ביופיים, שקט שורר במקום וביתו של הנשיא פתוח למבקרים.

 מזרחית לעיר אופקים שוכן בית ספר חקלאי בשם אשל הנשיא הקרוי גם הוא על שמו של דר' וייצמן.

מזרחית לשדה התעופה על שם דוד בן גוריון נמצא את המושב כפר טְרוּמֶן הקרוי על שמו שלנשיא ארצות הברית הארי טרומן אשר בתקופת נשיאותו קמה מדינת ישראל. כנשיא אמריקה היתה לו את הזכות להיות ראש המדינה הראשון אשר הכיר במדינת ישראל.

מזרחית לעיר אשדוד סמוך לקיבוץ יבנה נמצא מוסד חינוכי גדול ששמו גבעת וושינגטון על שם נשיאה הראשון של אמריקה ג'ורג' וושינגטון. המקום נוסד בעזרת תרומתם של יהודים מהעיר וושינגטון. שם נוסף שניתן למקום הוא בית רבן על שמו של רבן גמליאל נשיא הסנהדרין אשר חי ביבנה הסמוכה.

הנשיא השני של מדינת ישראל היה יצחק בן צבי אשר נודע בארץ ובעולם בזכות מחקריו בהסטוריה. על שמו הוקם בירושלים מרכז לחקר ארץ ישראל וישוביה הנקרא יד בן צבי. יפה לסייר בשכונת רחביה על בתיה ורחובותיה הנאים, מומלץ להיכנס ליד בן צבי ולבקר בביתו של הנשיא השני אשר היה צנוע באורחות חייו וחי בצריף עץ.

לזכרו של הנשיא השלישי של מדינת ישראל זלמן שז"ר הוקם בירושלים מרכז מחקר גדול לזכרו הלא הוא מרכז שז"ר.

בפרשתנו מוזכרים ענייני הנזיר דבר המביא אותנו לסייר בעקבות המפורסם שבין הנזירים הלא הוא שמשון שאת סיפור הולדתו בחרו חז"ל כהפטרה לפרשת נשוא. ההפטרה מביאה אותנו לשפילת יהודה בסמוך לעיר המתפתחת בית שמש. העיר שוכנת בסמוך לתל מרשים הנקרא תל בית שמש. ארכיאולוגים סוברים שזו אכן בית שמש העתיקה עליה אנו קוראים בספר שמואל כמקום אליו הגיע ארון הברית לאחר נדודיו בשדה פלישתים. סיור בתל יאפשר לנו לצפות לעבר נחל שורק ואם יתמזל מזלנו נוכל לראות הרכבת המגיעה מהשפילה ועולה במעלה ההר לירושלים. בנוסף התגלה במקום בור מים מרשים ביותר שכדאי לבקר בסביבתו ואף להיכנס לתוכו. יש הרואים בשם שמשון רמז לעובדה שנולד בסמוך לבית שמש. תחילתה של בית שמש החדשה במעברה הרטוב הנמצאת צפונה לה. בשנים הראשונות לא זכתה בית שמש לפיתוח מואץ וגם הבאת מפעלי חרושת לסביבתה לא הטיבו עימה. לפני כארבעים שנה החלו לבנות בבית שמש שכונות חדשות כמו גבעת שרת וכיום הפכה ביתצ שמש לעיר המתפתחת בקצב מואץ כאשר ברמת בית שמש מתגוררים אלפי תושבים חדשים הנהנים מרחובות רחבים ובתים נאים.

 

 לאחר הולדת שמשון מספר לנו המקרא:

 

ותחל רוח ה' לפעמו במחנה דן בין צורעה לבין אשתאול

 

ואכן בין צורעה לאשתאול נמצא צומת מפורסמת הלוא היא צומת שמשון. עד למלחמת ששת הימים היתה זו צומת אשר בה עצרו הנוסעים מתל אביב לירושלים למנוחה קצרה. היו אלו ימים בהם האוטובוסים התנהלו לאיטם וגם הדרך היתה ארוכה יותר כי לא ניתן היה לנוע בדרך המוכרת לנו ככביש מספר אחד. עמק איילון היה ברובו תחת שלטון ירדני.

 מלחמת ששת הימים שאת יום איחוד ירושלים חגגנו השבוע הביאה לפתיחת כביש מספר אחד החוצה את עמק איילון ומאפשר לנו להגיע במהירות יחסית מירושלים לתל אביב וחזרה.

 

ידוע לנו ששבט דן לא הצליח להתנחל בנחלה המקורית שיועדה לו ובסיום ספר שופטים נקרא על מעבר השבט לצפון הארץ לאיזור המוכר לנו כיום בסביבת תל דן.

חייו של שמשון התנהלו בסביבת היישובים צורעה ןאשתאול המוכרים לנו היום.

מערבית לבית שמש שוכן הקיבוץ  צורעה אשר הוקם אחרי מלחמת השחרור בידי חיילים משוחררים אשר ביקשו להקים את ביתם סמוך לאיזור בו לחמו. הקיבוץ משקיף לכיוון נחל שורק והקיבוץ מפורסם בזכות הענבים הטובים שלו וכמובן אוהל ההתכנסות שלו בו נערכות חתונות רבות. הקיבוץ שוכן למרגלות תל צורעה ממנו תצפיות מרהיבות עין ולכיוון השפילה ממערב לנו, לכיוון הרי יהודה שממערב לתל. ממקום התצפית שסמוך לתל נוכל לעיין בסיפורי שמשון ולהבין טוב יותר את סיפורי שמשון על רקע נופיהם. נבין את הקשר הגיאוגרפי בין נחלת שבט דן והפלישתים ומכאן קצרה הדרך למפגש שבין שמשון לבנות פלישתים. במרומי התל נמצאת מצבה אשר יש המייחסים אותה למנוח אביו של שמשון וממילא בסמוך לו יהיה קבר שמשון כפי שנאמר  עליו לאחר מותו בעזה:

 

וישאו אותו ויעלו ויקברו אותו

בין צורעה ובין אשתאול

בקבר מנוח אביו.

 

המסייר בלילות באיזור זה ימצא שרבים מגיעים לקבר המיוחס למנוח לצורך תפילות ובקשות

 

צפונית מערבית לקיבוץ צורעה שוכן המושב אשתאול אשר הוקם בידי עולים שהגיעו לארץ מתימן שנה לאחר הקמת קיבוץ צורעה. לא רחוק מכאן נמצא את המושב צלפון אשר מקור שמו הוא שם אמו של שמשון שעל פי המופיע במקורותינו שמה היה הצללפונית. המושב הוקם בשנת תש"י 1950 בידי עולים שהגיעו לארץ מתימן.

 

 

 

אנו מתקרבים לחג השבועות חג הקציר נעיין במפת הארץ בעקבות מגילת רות והימים שבהם התרחשה המגילה ימי קציר שעורים שכל עניינה הוא השיבה  הביתה לארץ ישראל.

סמוך לעיר מודיעין אנו מוצאים את כפר רוּת. שם המקום התקבל בעקבות הקירבה לחורבת רות הסמוכה. במפת מידבא מופיע באיזור זה היישוב כפר רוטה או כפרוטה. המושב הוקם בידי בני מושבים מפרוזדור ירושלים ועיקר עיסוקם של בני המקום הוא בגידול וורדים לייצוא.

 

תחילתה וסופה של המגילה הוא בעיר בית לחם:

 

וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה

 

העיר בית לחם זכורה לנו מספר בראשית כאשר שב יעקב לארץ כנען לאחר גלות ארוכה בחרן: יפה הדגישה המגילה בית לחם יהודה כי כידוע יש לנו בארצנו גם את בית לחם הגלילית הנמצאת בגליל התחתון. זכורה לנו בית לחם גם מספר בראשית שם קראנו:

 

וַתָּמָת רָחֵל וַתִּקָּבֵר בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה הִוא בֵּית לָחֶם:

 

קבר רחל מצוי בצד הדרך העתיקה המוליכה מחברון לירושלים. על מקום זה מנבא הנביא ירמיהו:

 

כֹּה אָמַר ה' קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ

 כֹּה אָמַר ה' מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם ה' וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב:

וְיֵשׁ תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ נְאֻם ה' וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם

 

ואכן לאחר מלחמת ששת הימים השבוע לפני ארבעים וארבע שנים כאשר שבו בני גוש עציון להקים את ביתם שחרב, הם עצרו ליד קבר רחל וקראו פסוקים אלו בהתרגשות רבה.

 

העיר בית לחם שוכנת בסמוך מאד לירושלים וקרוב מאד אליה נמצא את העיראֶפְרָתָה אשר קבלה את שמה בגלל קרבתה לבית לחם.

 

בסיומה של המגילה אנו קוראים:

 

וַתִּקְרֶאנָה לוֹ הַשְּׁכֵנוֹת שֵׁם לֵאמֹר יֻלַּד בֵּן לְנָעֳמִי וַתִּקְרֶאנָה שְׁמוֹ עוֹבֵד הוּא אֲבִי יִשַׁי אֲבִי דָוִד:

 

סמוך לראשון לציון אנו מוצאים את המושב בֵּית עוֹבֵד סמוך למושב רכס כורכר מרשים המתכסה באביב בשלל פרחים מגוונים.

אדמות ישי (תל רומידה) הוא מקומה של העיר המקראית חברון, שנוסדה לפני כ-4000 שנה, והיתה מקום התיישבותו הראשון של אברהם אבינו. בראש התל נמצאים קברי ישי אבי דוד ורות המואביה. 

בחלקו המערבי של התל נמצא בית העלמין היהודי העתיק, בו נקברו במשך מאות שנים צדיקים, רבנים ומנהיגי הקהילה וכן קדושי תרפ"ט ונפגעי הטרור של ימינו. בית העלמין נחרב בתש"ח ושוקם לאחר שיחרור חברון.

כיום באדמות ישי מתגוררות 7 משפחות בשתי קומות של קרוואנים. במקום ישנו גן שעשועים, מכון גבוה לתורה "אור שלמה" וכן תצפית יפה על עמק חברון והעיר כולה.

 

  

בעמק יזרעאל יישוב עירוני בשם רמת יִשַ"י  הקרוי על שמו של  יש"י אדלר.

ישראל יהודה אדלר נולד בעיירה ליד העיר פינסק שבבלארוס  בשנת 1870אדלר היה מסור לרעיון הציוני ונדד כמלמד מעיר לעיר. הוא גם היה בין הראשונים אשר הכניסו את לימוד השפה העברית לחדר מתוקן בחו"ל. בשנת 1904 עלה לארץ ישראל. היה פעיל מאוד בחיי הציבור בארץ, מראשוני המורים העבריים, ונמנה עם מייסדי גימנסיה הרצליה ועם מייסדי העיר תל אביב. הוא היה איש צנוע ושומר מסורת.

את ספרייתו הגדולה תרם לעיריית תל אביב. היה פעיל גם בקרן היסוד - ארגון אשר פעל להקמת יישובים בארץ ישראל. הוא מכר את ביתו ותרם את הכסף, 10,000 לירות א"י, לקרן היסוד, כדי להקים את עשרת הבתים הראשונים לפועלים אשר עבדו בכפר ג'דה (לימים רמת ישי), בשנת 1944. לאות תודה והוקרה על תרומתו הגדולה, קראו לכפר על שמו בשם: רמת ישי (יש"י = ישראל יהודה). אדם מיוחד זה נפטר בשנת תש"ח 1948.

 

גם השם דוד מופיע בין יישובי ארצנו:  

ניר דוד או תל עמל הוא קיבוץ באזור הצפון בבקעת בית שאן השייך למועצה אזורית בקעת בית שאן.

היישוב הוקם ב-10 בדצמבר שנת 1936 כתל עמל והיה היישוב הראשון של יישובי חומה ומגדל[1]וגם הקיבוץ הראשון בבקעת בית שאן. בשנות ה-40, היישוב שינה את שמו לניר דוד על שמו שלדוד וולפסון שכיהן כנשיא השני של ההסתדרות הציונית. זאת בעקבות תרומה כספית של צאצאיו של וולפסון אשר שימשה לבניית חדר האוכל בקיבוץ אשר קיים במתכונתו גם כיום. ראוי הוא דוד וולפסון שייקרא על שמו יישוב בארץ ישראל  גם בזכות העובדה שהוא הגה את רעיון הדגל של מדינת ישראל בהשראת הטלית עם צבעי התכלת.

בסמוך לקיבוץ מצוי גן השלושה (הסחנה) ובחלקו הקרוב שחזור של תל עמל על החומה שהקיפה אותה והמגדל שבה. אני מאד ממליץ לבקר באתר חשוב זה ולחוות את ימי חומה ומגדל בה נבנו יישובים ברחבי הארץ שמיד עם הקמתם הפכו להיות נקודות מפתח בהגנה על המדינה שבדרך.

 רמת דוד הינו קיבוץ באזור הצפון בעמק יזרעאל והוא חלק ממועצה אזורית עמק יזרעאל. היישוב הוקם בשנת 1926 והוא קרוי על שמו של ראש ממשלת בריטניהדייוויד לויד ג'ורג', שבעת כהונתו כראש ממשלה ניתנה ליהודים הצהרת בלפור. בסמוך לקיבוץ ישנו בסיס חיל-האוויר רמת דוד אשר ממונה על המרחב האווירי של צפון מדינת ישראל וכן בעצירת חדירותכלי טיס מסוריה ולבנון.

בסיום סקירתנו נשוב לאחד מגיבורי  המגילה הלא הוא בועז מודענו:

כביש-עפר מפותל בין הרים, הזרוע בעצי אלון, כרמים ועצי תאנה, מוביל אל הישוב הצעיר שדה בעז, מסוף גבול השכונה החדשה של הישוב נוה דניאל. שדה בעז, ישוב צעיר שנוסד בחודש תמוז, ה'תשס"ב, ממוקם כשני ק"מ צפונית לנוה דניאל,כאשר הוא אחד מהישובים היהודיים הגבוהים ביותר בארץ: כשהגשם יורד – רואים שהוא נמצא על קו פרשת המים. ממזרח הישוב, רואים את הרי מואב, וממערב - את ארובות אשקלון ופיסת הים התיכון, המבהיק בשמש ביום בהיר. מצפון, כל ירושלים פרושה לפניו. היישוב ממוקם באיזור  השוכן דרומית מערבית לבית לחם העיר בה החלה והסתיימה מגילת רות הלא היא מגילת עם ישראל בארץ ישראל

שבת שלום וחג שמח 

 כתב: עמוס ספראי ראש מכללת אמונה בירושלים

 

eliner   hendat_yamim   bnei_akiva tora_mizion  Hadracha.org