בס"ד כ"ח אדר התשע"ז
26/03/2017

פרשת תצוה

"ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור" - ארץ ישראל השתבחה בזית השמן יחד עם ששה מיני צומח אחרים. בשבח זה של "ארץ שמן" התברכה במיוחד נחלת שבט אפרים, שאותו מוכיח הנביא הושע (י"ב,ב) על אשר מחד גיסא כורת ברית עם אשור, ובה בעת: "וְשֶׁמֶן לְמִצְרַיִם יוּבָל".

נחלת שבט אפרים השתרעה עד למזרח מהירדן, ואפשר שמשום תפוקת השמן הרבה הוצרך שלמה למנות שלשה נציבים כלכליים לחבל ארץ זה. אליפות הארץ בשמן ניתנה לפי המשנה במנחות לתקוע ("תקוע אלפא לשמן"), אבל "שניה לה רגב בעבר הירדן". בתוספתא נמנית "גוש חלב בגליל" כשלישית באליפות השמן.

 

בימינו מספר ישובים מזכירים בשמם את עובדת היות הארץ "ארץ זית שמן" –

ממזרח ללוד המושב בן שמן,שנטל את שמו מהפסוק "כרם היה לידידי בקרן בן שמן" המושב הוקם בתרע"א (1911) ביוזמתו של פרופ' שץ מייסד בית הספר לאמנות "בצלאל". מושב זה עבר תלאות מרובות בפרעות תרפ"ט ובמלחמת השחרור. בסמוך לו כפר הנוער בן שמןאשר הוקם בתרס"ו (1906) ביוזמת איש ביל"ו, ישראל בלקינד, אשר פעל לחינוכם של יתומי הפרעות ברוסיה. בית הספר נסגר כעבור שנה ונפתח שנית בתרפ"ז (1927).

 

בהרי יהודה סמוך לירושלים המושב בית זית, הטובל בנוף עצי זית. המושב הוקם בתש"ט (1949) ואוכלס בעולים מיגוסלביה. הישוב נועד לשמש חלק מ'פרוזדור ירושלים' – סדרת ישובים שהוקמו על הציר לירושלים (כביש מספר 1) בכדי לאבטח אותו. סמוך לישוב נמצא סכר בית זית, אתר יפה שכדאי לבקר ולטייל בו.

 

צפונית לירושלים העיירה הערבית ביר-זֵית. יתכן שזוהי באר זית, שם אסף יהודה המכבי את חייליו קודם צאתו לקרב אלעשה, בו מצא את מותו.

 

ומהרי יהודה לגליל התחתון. שם אנחנו מוצאים את כפר זיתים. בתחילה נקרא המוזב כפר חיטין ב, אולם בשל ריבוי עצי הזית בסביבתו קיבל את שמו הנוכחי.

בגליל העליון שוכן הישוב עין זיתים, שנוסד בתרנ"א (1891) בידי עולים מרוסיה על חורבותיו של ישוב יהודי מימי הביניים בשם עין זיתון. לא שפר גורלו של ישוב זה – במלחמת העולם הראשונה גורשו תושביו מהמקופ, בתרפ"ה (1925) הוקמה שם מושבה אשר נחרבה בפרעות תרפ"ט. נושבה בשלישית בתרצ"ב (1932), ונעזבה במאורעות תרצ"ז. בתש"ו (1946) הוקם במקום קיבוץ, אשר נעזב במלחמת בעצמאות. בתשי"ה (1955) הוקם במקום מושב, אשר נעזב גם הוא.

 

מעיסוק בשמן ובזיתים, אנו עוברים לעיסוק המרכזי של הפרשה - בגדי הכהונה, אשר מרכזם הוא חושן המשפט –

"וְעָשִׂיתָ חשֶׁן מִשְׁפָּט מַעֲשֵׂה חשֵׁב כְּמַעֲשֵׂה אֵפֹד תַּעֲשֶׂנּוּ..." (שמות, כ"ח, טו)

 

החושן היה משובץ בשתים-עשרה אבנים טובות, שהיוו השראה למספר ישובים ברחבי הארץ –

"...טוּר אֹדֶם פִּטְדָה וּבָרֶקֶת הַטּוּר הָאֶחָד" (שם, יז)

 

בצפון רמת הגולן שוכן המושב השיתופי אודם. שמו של המושב לא נלקח מהפרשה, אלא מהר הגעש עליו הוא יושב הנקרא הר אודם (תל אל-אחמר) על שם צבעו האדום. הנוף הנשקף מהמושב מרהיב ביופיו, עמק החולה וישובי הגליל העליון מחד, הר החרמון במרחק נגיעה מאידך. יער אלונים גדול העוטף את הישוב שניתן לטייל בו ולהנות מיופיו. באביב פריחת דובדבנים מרהיבה, ובסמוך גן עם איילים.

 

לא רחוק משדה התעופה על-שם דוד בן-גוריון שוכן המושב ברקת. כשחיפשו שם למושב החדש, מצאו המייסדים, שעבדו כחוצבים באיזור, שאחת מאבני החושן תתאים לעיסוקם (גם אבני החושן נחצבו מההרים).

 

"וְהַטּוּר הַשֵּׁנִי נֹפֶךְ סַפִּיר וְיַהֲלֹם" (שם, י"ח)

 

בהרי ירושלים שוכן המושב אבן ספיר. שמו ניתן לו על-שם הרב יעקב הלוי ספיר, אשר נסע ברחבי העולם כדי לחפש יהודים שנעלמו במשך הדורות. בשנת 1864 הוציא לאור את הספר "אבן ספיר" המתאר את ביקורו בתימן, וכך נוצר קשר בין יהודי תימן לקהילות אחרות.

 

"וְהַטּוּר הַשְּׁלִישִׁי לֶשֶׁם שְׁבוֹ וְאַחְלָמָה" (שם, יט)

 

עֵין לשםהוא ריכוז של חמישה מעיינות בצפון עמק החולה.

 

"וְהַטּוּר הָרְבִיעִי תַּרְשִׁישׁ וְשֹׁהַם וְיָשְׁפֶה..." (שם, כ)

 

שוהם הינו יישוב צעיר אשר מתפתח במהירות ומשמש מקום מגורים נעים וקרוב למרכז הארץ.

 

כתב: עמוס ספראי ראש מכללת אמונה בירושלים

 

shlezinger tfila eliner hendat_yamim  bnei_akiva tora_mizion  darga