בס"ד כ"ז אדר התשע"ז
25/03/2017

פרשת ויגש

הפרשה פותחת בפנייתו האמיצה של יהודה אל יוסף –
"וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה..." (בראשית, מד', יח)
השם יהודה, בכיר האחים הניצב מול יוסף זוכה להוקרה בין יישובי הארץ:
בראש ובראשונה, המועצה האיזורית מטה יהודה, הנמצאת בחלקים נרחבים של נחלת שבט יהודה, אשר השתרעו מאזור ים המלח ועד לשפלת יהודה ומהרי ירושלים ועד לצפון הנגב.
בני יהודה אינה רק קבוצת כדורגל, בדרום רמת הגולן נמצא היישוב הקהילתי בני יהודה.בשנת 1887 (תרמ"ז) רכשו יהודים מצפת אדמות ברמת הגולן, מתוך תקווה לבנות במקום את ביתם. ואכן, כעבור שנה הגיעו למקום חמש משפחות שהקימו את המושבה בני יהודה. למעלה משלושים שנה החזיקו המתיישבים מעמד, אך לבסוף נאלצו לנטוש את המקום בגלל תנאי חיים קשים ביותר. בשנת 1972 אוכלס מחדש בידי קבוצת ותיקים ועולים חדשים במטרה מוצהרת "להקים ישוב של מפעל", כלומר ישוב שכל תושביו עובדים במפעלים או בישוב עצמו.
דרומית מזרחית לנתניה אנו מוצאים את היישוב אבן יהודה,הקרוי על שמו של אליעזר בן יהודה, מחיה השפה העברית (אבן = אליעזר בן).
העיר אור יהודה קרויה על שמו של הרב יהודה אלקלעי, ממבשרי הציונות.
סמוך לנמל התעופה בן-גוריון נמצא את המושב טירת יהודה, הקרוי כך בגלל מיקומו בנחלת שבט יהודה.
השכונה נחלת יהודה, הסמוכה לראשון-לציון, מבטאת בשמה את הקשר שבין ציון (ירושלים) לשבט יהודה.
עוד בהקשר שמו של יהודה נזכיר את נחל ושמורת יְהוּדִיָה הנמצאים ברמת הגולן. שם הנחל משמר בשמו את התיישבות היהודית באזור בתקופת המשנה והתלמוד. כמו כן נזכיר את מדבר יהודה, המהווה את גבולו המזרחי של נחלת שבט יהודה.

בשבת זו אנו נפרדים מארץ כנען. יעקב יורד למצרים לפגוש את בנו האבוד-יוסף ויחד אתו כל משפחתו. בין היורדים מצריימה נמצא שמות של יישובים בארץ:
"וּבְנֵי רְאוּבֵן חֲנוֹךְ וּפַלּוּא וְחֶצְרוֹן וְכַרְמִי" (בראשית, מו', ט)
צפונית לעיר הדרומית ערד מתנשא הר חֶצְרוֹן, על ההר נמצא שרידי מצודה שיש המוצאים בה סימנים לתקופת המלכים. מפסגת ההר ניתן להשקיף אל עבר מרחבי מדבר יהודה.
 
דרומית לאשקלון נמצא את הקיבוץ כַּרְמִיָה מקור השם הוא בכרמים הרבים שבסביבת הקיבוץ. הקיבוץ נבנה בשנת 1950 בידי חברי השומר הצעיר שעלו לארץ מתוניסיה ומצרפת, ובהמשך הצטרפו אליו גרעינים מישראל, ארגנטינה ומרוקו. בקיבוץ רפת גדולה המפורסמת בתנובת החלב שלה
 
"וּבְנֵי שִׁמְעוֹן יְמוּאֵל ויָמִין וְאֹהַד וְיָכִין וְצֹחַר" (שם, י)
בהר הנגב הצפוני לא רחוק מהעיר דימונה, נמצא מישור חולות ענק הנקרא מישור יָמִין. במישור זה מקומות יפים לסיורים.
צפונית לעיירה נתיבות נמצא את המושב יָכִינִי המושב קרוי על שם בני יכין הנזכרים בפסוקנו אשר השתייכו לשבט שמעון שזו היתה נחלתו. את המושב ייסדו עולים חדשים שהגיעו לארץ מאירן וכורדיסטן. המייסדים עזבו את המקום בגלל קשיי הסתגלות ובמקומם יישבו את המושב יהודים יוצאי תימן.
גם צֹחַר שמבני שמעון תרם שם ליישובי נחלת שבט שמעון. סמור לקיבוץ כרם שלום נמצא את המרכז האיזורי צֹחַר אשר הוקם ב-1972 ובו מתגוררים למעלה מ-700 תושבים.
 
"וּבְנֵי גָד צִפְיוֹן וְחַגִּי שׁוּנִי וְאֶצְבֹּן" (שם, טז)
פונית לבנימינה השוכנת למרגלות הר הכרמל אנו מוצאים אתר עתיקות מרשים הקרוי בפי תושבי המקום כפר שׁוּנִי שם הכפר נזכר בתלמוד הירושלמי. במקום נראה שרידי מבנים וכן מבנה מרשים ששימש כמלון אורחים לנוסעי שיירות. המקום נרכש ע"י הברון רוטשילד ובמקום התגוררו מקימי בנימינה.
סיור במקום יוביל אותנו לאמת מים עתיקה אשר שימשה להובלת מים ממעיו שוני אל העיר קיסריה. הכפר נכלל בתחומי פארק גדול הקרוי על שמו של זאב ז'בוטינסקי ובפארק נמצא מרכז הדרכה של אנשי הקרן הקיימת לישראל.
 
"וּבְנֵי אָשֵׁר... חֶבֶר וּמַלְכִּיאֵל" (שם, יז)
בעמק יזרעאל סמוך לעפולה נמצא מרכז איזורי הנקרא חֶבֶר המספק שירותים ליישובי הסביבה. המרכז קרוי על שמה של יעל אשת חבר הקיני. במדבר יהודה אנו מוצאים את נחל חֶבֶר ואת מעלה חֶבֶר.
 
בהפטרת השבת אנו קוראים את הפסוק –
"וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו וּלְקַח עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו" (יחזקאל לז', טז)
סמוך ליישוב אלקנה שבשומרון נמצא את היישוב עֵץ אֶפְרַיִם הקרוי על שם הפסוק שבהפטרה. ביישוב זה גרים למעלה מ-500 תושבים.
סמוך לישוב נמצאו שרידי חקלאות קדומה.
 
פתחנו בירידת בני ישראל למצרים מתוך פירוד ומחלוקת, וסיימנו בהפטרה העוסקת בגאולת עם ישראל כאשר העם יהיה מאוחד ומלוכד בארצו.

כתב: עמוס ספראי, מנהל מכללת אמונה, ירושלים.

shlezinger tfila eliner hendat_yamim  bnei_akiva tora_mizion  darga