אני חי בקהילה כי כך בחרתי

חונן חיים | 2014-06-01

פעמים רבות אנחנו בוחנים את התופעה החדשה של הקמת קהילות חדשות ומתחדשות בישראל רק מתוך מבט רומנטי של חזרה לחיים קודמים בהם אנשים בחרו לחיות ביחד בקבוצות שונות, שבטים, חמולות, כפרים, קבוצות דתיות וכו'. ואכן יש בכך אמת, התקופה המודרנית מאפשרת לכאורה לבני האדם לחיות חיים פרטיים עצמאיים לגמרי מבלי להזדקק לחיים בקהילה ו"לסבול" מכל הפשרות שהיא מאלצת אותנו לעשות. למעשה דברים רבים שבעבר היוו את היתרונות הבולטים של הקהילה היום ניתן לרכוש בכסף, בטחון פיזי, עזרה בבית ובחינוך הילדים. גם בשביל חברות לא צריך לחיות אחד ליד השני אפשר ליצור קשר במגוון האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותנו וכשרוצים להיפגש פשוט משתמשים ברכב.


מעבר לכך הקהילה איבדה את חשיבותה כמגדיר זהות אישי וקבוצתי. הקהילה שהיוותה בעבר בסיס לבניית מערכת ערכים ותפיסות עולם - מצפן מוסרי שלפיו יכלו האנשים לבחון את אורחות חייהם, כבר לא רלוונטית. בעולם חדש הבנוי על קהילות וירטואליות ומפגשים אקראיים ברשת אמות המידה המוסריות משתנות מאדם לאדם והולכות ומאבדות את ההקשר המקומי המצומצם. כך שהחיים בקהילה עשויים לשקף תגובת נגד לעולם פרטי – אישי המתנגד לחיים משותפים.


ובכל זאת לדעתי הקהילות החדשות הן אינן רק ניסיון רומאנטי להחיות את העבר. הקהילות הן גם תוצר של התקופה האחרונה. הקהילות החדשות שמתגבשות בזממנו ובמיוחד אלו המעורבות הן לא ניסיון מלאכותי לחזור אחורה בזמן, אלא הן תוצאה ישירה ומבורכת של התקופה. יסוד הבחירה שהוא אחד הסממנים הבולטים של העידן החדש עומד בבסיסן של הקהילות החדשות. השתלבות בקהילה מבוססת על החלטה מודעת ושיקול דעת עמוק- בחירה המגלמת בתוכה רצון אמיתי להתחבר וליצור ביחד חיים של משמעות.


האפשרות העומדת בפני הציבור כיום להתחבר לקהילה וחשוב מכך הידיעה שתמיד קיימת גם אפשרות אמיתית לעזוב מבלי ביקורת נוקבת ושיפוטיות מאוסה מצד חברי הקהילה שבוחרים להישאר, הם שמהווים את היתרון הגדול של הקהילות החדשות. רק מי שעומדת בפניו האפשרות לבחור בכל פעם מחדש בחירה אמיתית וכנה להמשיך ולפעול למען רעיון מסוים יתמיד בפעולותיו למען הכלל.
בתוך כך, על מנת לשמר את ההישגים של הקהילות החדשות עלינו לפעול בשני מישורים, הראשון הוא לחנך את ילדינו לאהבת הזולת ולחשיבותה של הקהילה כדרך חיים מיטבית, ובמקביל לאפשר לילדינו בכנות לבחור בעתיד את המקום בישראל בו הם ירצו לגדל את ילדיהם. על הקהילות לפעול כך שחינוך הילדים יהיה מבוסס על אותה תפיסה האומרת אנחנו בוחרים לחיות בקהילה כי זאת הדרך הטובה ביותר וכך אנו מאמינים שגם ילדינו יבחרו.


והשני, על מנת למנוע תהליך של ניוון ושקיעה אל חיי שיגרה המבוססים רק על שכנות טובה יש לצקת משמעות אמיתית לחיים המשותפים על ידי יצירה תרבותית וחברתית. קהילה יוצרת המבוססת על חוויה תרבותית משותפת ועל לקיחת אחריות חברתית על הסביבה הקרובה תהיה קהילה חיה ותוססת שתחזור כל פעם לבחון את דרכה ואת נאמנותה לחזונה המקורי. גם כאן חשוב לזכור שאת החזון של הקהילות החדשות אנחנו צריכים לעצב ברוח המקורות היהודיים ונכסי התרבות המעצבים את עמנו ולפעול מתוך אמונה אמיתית שערכים אלה מהווים את המכנה המשותף של כולנו ועליו מוקמת התשתית הקהילתית.


חונן חיים
ראש המכינה הקדם צבאית עמי-חי
חבר קהילת כרמים

 

תגובות לכתבההוספת תגובה

המועצה הציונית ברשת
הצטרפו לרשימת התפוצה של המועצה הציונית בישראל וקבלו עדכונים מהנעשה אצלנו