מציונות מעשית ורוחנית לציונות חברתית

אורן נאהב | 2014-05-08

 

בראשיתה של התנועה הציונית המודרנית , התחלקה התנועה למספר כיוני חשיבה ושאלת המחלוקת הייתה  כיצד יש ליישם את החלום הציוני .אתגרי הציונות של יימנו הנם לטעמי פונים לאופק חדש לרואים בציון את התגשמות חלומותיהם ,וחזונם ומעוניינים לפעול ולקדמו .

 

הרשו לי להציג בפניכם סיפור תנ"כי קצר {שופטים פרק כ' }שדרכו ניתן לראות האפשרות ליצור זרם ציוני חדש ומעורר שנותן מענה לבעיות השעה של אומתנו .בראשית תקופת השופטים היה בישראל מעשה נבלה גדול שגרם למלחמת אחים גדולה בין שבטי ישראל לשבט בנימין . אנשים מנחלת בנימין ביצעו מעשה מזעזע הכולל אונס ורצח  כלפי אורחת בנחלתם וכתוצאה מכך מחליט בעלה של הנרצחת לעורר את כול השבטים ולקרוא להם להגיב{ לא לגנות } על העוול שנעשה מתוך טענה קונצנזואלית  "... כי עשו זימה ונבלה בישראל " מתוך נקודת הנחה שישנה הסכמה מוסרית לאומית שמעשה זה ערער עליה. נסו לדמיין מה היה קורה לו דבר זה היה קורה במחוזותינו ב2014 ,אנסה להמחיש לכם זאת: ויאמרו שבט דן מה לנו כי נ דרוש צדק מעם עצמנו בעוד שבטי  השומרון ממאנים לשמוע  ובעיקשות נאחזים בנחלתם, וממנו הם דורשים ליטול חלק במוסר כשהם פוגעים בו בעצמם . ויגידו שבט אפרים מה לנו כי ניקח חלק במאבק זה בעוד שידענו כי הגיוס טומן בחובו מניפולציה להפלת השלטון הלאומי וקשרו קשר אותם המתקוממים ביהודה. ויאמרו שבטי נפתלי מה לנו כי נרד ,הרי הנבלה לא נעשתה במחוזותינו, ואנו גרים הרחק מכול המהומה ,הן צריך שכול  שבט יעשה סדר במקומו ומה לנו להתערב בריב הפנימי וכו' וכו' .

 

 אנו שרויים כיום במצב של ניכור לאומי ובהסתכלות פולטית כרונית על כול המתרחש במדינתו, איננו מצליחים לנסות להרים את הראש מעל הביצה המפלגתית ובכך מפסידם לגמרי את ערכינו ואת היכולת להתאחד ולהגיד כי ישנו וישנם המון נבלות בישראל שוודאי יוכלו הפלגים השונים לפעול על מנת למגרם ולהחזיק את המוסר הלאומי בשילוב זרועות  . אחד הדברים החשובים כיום לטעמי הוא ליצור כמה שיותר מסגרות של יצירה בין דתיים לחילונים ,לא מפגש ,לא השבת שלי השבת שלך ,אלא ישיבה חשיבה ויצירה משותפת הלוקחת אחריות על המוסר הלאומי ומנסה לחזק את הקונצנזוס בכול מקום שאפשר.ובנוסף ככול שירבו מסגרות כאלו כך תופץ ההשראה ותפעם בביטחון במקומות שעדין המוסר והלאומיות משרת אינטרסים פרטיים ופוליטיים . ישנה הזדמנות ליצור משהו נקי ותמים שבכול מקום שהוא רואה קרע הוא יתפור אותו ובכול מקום שהוא ראה קצות המנסים למשוך את החברה הוא יחזיק את האמצע בחוזקה ובתוכו יהיה גם ציונות מעשית וגם רוחנית .

 

נאהב אורן –מנהל תחום הנוער במועצה הציונית בישראל

 

תגובות לכתבההוספת תגובה

המועצה הציונית ברשת
הצטרפו לרשימת התפוצה של המועצה הציונית בישראל וקבלו עדכונים מהנעשה אצלנו